چکیده :

دستیابی به ثبات اقتصادی پایدار و مقاوم ساختن اقتصاد از آثار سوء شوک های مثبت و منفی یکی از اولویت های اصلی سیاستگذاران اقتصادی است. با نگاهي عمیق به نام¬گذاري سال¬ها توسط مقام معظم رهبری از ابتدا تاکنون، در مي¬يابيم نقشه¬ي راه معرفی شده توسط مقام معظم رهبري در جهت مقاوم ساختن اقتصاد است. این نامگذاری ها در کنار برشمردن الزامات و همچنین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در بردارنده‌ی اين پيام است که اقتصاد مقاومتی تنها راهکار حرکت جهشی کشور به سمت رشد اقتصادی است. اما فضای کسب و کار نامساعد موجب نا اطمینانی فعالان اقتصادی و از بین رفتن انگیزه های سرمایه گذاری می شود که بر سرمایه گذاری و رشد اقتصادی تاثیر منفی خواهد گذاشت. از این رو فضای کسب و کار مساعد از طریق افزایش انگیزه های سرمایه گذاری برای مردم و بخش خصوصی کمک بسیاری به رشد اقتصاد می نماید. بنابراین در اقتصاد مقاومتی ، بهبود فضای کسب و کار نقشی بسیار مهم و کلیدی را بازی می کند به طوری که بهبود فضای کسب و کار از پیش زمینه‌های دستیابی به اقتصاد مقاوم و رشد اقتصادی است. معمولاً فضای کسب و کار به سه دسته فضای کسب و کار پیش برنده ، فضای کسب و کار خنثی و فضای کسب و کار بازدارنده تقسیم می شوند. در این میان در دو دهه اخیر شاخص انجام کسب و کار به عنوان معیاری است که می‌تواند کشورهای جهان را از حیث مناسب بودن فضای کسب و کار از یکدیگر تفکیک نمود. این مقاله ضمن اینکه می‌کوشد تا موقعیت ایران را از دوره 2006- 2016 با استفاده از این شاخص نسبت به کشورهای توسعه یافته که دارای فضای کسب و کار پیش برنده هستند، مقایسه نموده و همچنین مشخص نماید که ایران از حیث مناسب بودن فضای کسب و کار در کدام دسته قرار می گیرد، سعی می کند نقش بهبود فضای کسب و کار در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را بررسی کند.

کلید واژگان :

اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد ایران، شاخص انجام کسب و کار، فضای کسب و کار.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک