چکیده :

هدف: پژوهش حاضر به معرفی پرسشنامه‌های مرتبط با تنظیم هیجان پرداخته بود. روش: روش پژوهش توصیفی - مروری (روش کتابخانه‌ای) و رجوع به منابع معتبر علوم تربیتی و اطلاعات علمی – اینترنتی مربوطه گردآوری شده بود. یافته ها و نتیجه گیری: هیجانات چند بعدی هستند که شامل عناصر فیزیولوژیکی، رفتاری و تجربی می‌باشند (لنگ ، 1994؛ نقل از آمستر، 2008). پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افراد در بروز هیجانات خود با همدیگر متفاوت هستند (دیویدسون ، 1998؛ نقل از آمستر، 2008) و عناصر مختلف یک هیجان ممکن نیست بین افراد مشابه باشد؛ به‌عنوان مثال یک فرد ممکن است تحمل کمی برای خشم داشته باشد و آن را بروز دهد، یا اینکه کسی خشم بالایی را در خود گزارش دهد، اما حالات فیزیولوژیکی وی آن را نشان ندهد (مانند این‌که، هیچ افزایشی در ضربان قلب او مشاهده نشود). بنابراین در سنجش هیجان بایستی جنبه‌های مختلف آن را سنجید، مانند استفاده از گزارش‌های خود فرد، اندازه‌گیری فیزیولوژیکی و رفتارهای عینی (مثل حالت صورت). دیویدسون گزارش کرد که افراد در برخی از اجزای خاص هیجانات مثل آستانة برانگیختگی هیجانی، دامنة پاسخ‌های هیجانی، افزایش مدت زمان رسیدن به اوج و مدت زمان لازم برای برگشت به حالت عادی، متفاوت هستند؛ این موارد «زمان سنج عاطفی » هر فرد را شکل می‌دهد که دیویدسون عقیده دارد این گاه‌شمار عاطفی به درک بهتر ما از آسیب‌شناسی روانی کمک می‌کند. متغیر دیگری که افراد در آن متفاوت هستند پذیرش هیجانات است؛ که شامل قضاوت خود فرد دربارة هیجانات است که ممکن است فرد خود آن را مناسب بداند یا افراطی و بیش از حد، قابل قبول بداند یا غیر قابل تحمل، قابل فهم یا بی‌معنی بداند.

کلید واژگان :

پرسشنامه، تنظیم، هیجان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک