چکیده :

هدف: هدف کلی این پژوهش بررسی جایگاه بانوان در سازمان‌ها و مدیریت‌ها بود. روش تحقیق: در اين پژوهش براي گردآوری داده‌ها و اطلاعات، از روش كتابخانه‌اي(مروری) استفاده شد لذا شیوه پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه اجرا توصیفی- پیمایشی با روش تحلیل محتوا است. یافته‌ها و نتایج: پس از تجزیه و تحلیل يافته‌هاي حاصل از تحقيق نشان داد که زنان از ديدگاه تاريخي همواره در پست هايي از سازمان ها قرار گرفته اند كه ناگزير بوده اند كارهاي تكراري انجام دهند و پست هايي در سطوح پايين احراز كنند. بيشتر آنها در پست هاي ستادي و به عنوان دستيار مديران صفي انجام وظيفه كرده اند و به ندرت مسئوليت هاي مديران صفي را بر عهده داشته اند.از اين رو نتوانسته اند در سازمان ها قدرت چنداني كسب نمايند. بنابراين در تصميم گيري هاي سازماني نيز دخالت و نفوذ چنداني ندارند. به ويژه اينكه، اگر سازمان ها به عنوان سيستم هاي تصميم گيري فرض شوند(براساس نظر ديل كارنگي) در اين صورت تصميمات با ائتلافي از نيروهاي سازماني اخذ مي شود و چون زنان در اين ائتلاف نتوانسته اند جايگاه مناسبي براي خود بيابند از اين رو فاقد قدرت سازماني هستند.

کلید واژگان :

جایگاه، بانوان، سازمان، مدیریت.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک