چکیده :

ضرورت توسعه‌ی وب‌سرویس‌ها و استانداردهایی برای یکپارچه‌سازی خودکار کسب‌و‌کارها موجب پیشرفت‌هایی در حوزه یکپارچه‌سازی نرم‌افزار گردیده است. یکی از مفاهیم جدید در این حوزه، «ترکیب و یکپارچه‌سازی وب‌سرویس‌ها» است. هدف از ترکیب، ایجاد سرویس جدیدی است که کارکردهای چند سرویس را ادغام می‌کند. ترکیب سرویس»، فرایندی است متشکل از انتخاب و تجمیع مجموعه‌ای از سرویس‌های اختصاصی به منظور خودکارسازی یک فرایند تجاری ، هنگامی که هیچ یک از سرویس‌های موجود نتوانند نیاز کاربر را رفع کنند. هنگام ترکیب خودکار وب‌سرویس‌ها، مسائل متعددی مطرح می‌شود. مهم‌ترین آن‌ها که نیاز به توجه کافی دارند عبارتند از «نیازمندی‌های کارکردی» و «نیازمندی‌های غیر کارکردی» که توسط کاربر مشخص شده‌اند. «ارزیابی¬ سرویس» یکی از مراحل انتخاب سرویس است که درواقع سرویس¬های کشف ¬شده، بر مبنای تطابق با درخواست¬های کاربر، ارزیابی می¬شود. این بدان معنی است که «ویژگی¬های¬ غیرکارکردی» پیشنهاد ¬شده بوسیله¬ی وب¬سرویس¬ها، با «ویژگی¬های¬غیرکارکردی» درخواست ¬شده توسط کاربر، مقایسه می¬شوند. در این پژوهش پس از معرفی انواع نیازمندی‌ها در ترکیب وب‌سرویس‌ها، شاخص‌های رایج در ارزیابی کیفیت وب‌سرویس‌های مرکب معرفی شده‌اند. فرایند ارزیابی، مبتنی بر یک درخت «سلسله‌مراتبی» است که آنرا درخت ارزیابی می‌نامیم. برای محاسبه‌ی کیفیت سرویس در وب‌سرویس‌ها، ابتدا باید وزن خصیصه‌های غیرکارکردی (کیفی) آنها نرمال‌سازی گردد. در پژوهش حاضر، الگوریتم و رویکردهایی برای محاسبه‌ی کیفیت سرویس در الگوهای ترکیب ارائه شده است. هدف نهایی، بررسی و معرفی روشی برای ارزیابی کیفیت سرویس در فاز انتخاب سرویس است. به این منظور یک الگوریتم جهت تطبیق نیازمندی‌های غیرکارکردی کاربر با ویژگی‌های غیرکارکردی سرویسِ ارائه شده معرفی می‌گردد.

کلید واژگان :

ارزیابی کیفیت وب‌سرویس، ارزیابی و محاسبه وب‌سرویس‌های مرکب، کیفیت سرویس، نیازمندی غیرکارکردی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک