چکیده :

جهانی شدن یکی از مفاهیمی است که در قرن بیست و یکم وارد حوزه های علوم اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی شده و به صورت جدی چارچوب های حکومتی ، مرزهای جغرافیایی کشورها ، ارزش ها و هنجارهای فرهنگی را تحت تأثیر خود قرار داده است . اما با وجود همه اعتقادات و باورهای حاکم در زمینه جهانی شدن و آنچه که جهانی شدن را نتیجه ورود به هزاره سوم برمی شمارد به یقین میتوان گفت که این فرآیند نه در قرن بیست و یکم بلکه از قرن هجدهم پیدایش و گسترش یافته است . اما در یک دهه اخیر مفاهیم جدیدی به مفهوم جهانی شدن اضافه شده است ، مفاهیم و واژگانی از قبیل جهانی شدن آموزش ، آموزش عالی جهانی ، مراکز آموزشی بین اللمللی ، نیروی کار جهانی و غیره. جهانی شدن بخش های بسیاری از جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد آموزش عالی نیز از این قائده مستثنی نیست ، اساساً در حوزه آموزش عالی ، آگاهی جهانی باید هدف مهم آموزش باشد . موضوع محوری در این روند ، تبیین فرایند بین المللی شدن آموزش عالی به عنوان راهکار پاسخ گویی به فرصت ها و چالش های جهانی شدن است . بنابراین با عنایت به اجتناب ناپذیر بودن فرایند مذکور، در پژوهش حاضر سعی شده است مناسب ترین راهکارها برای بین المللی شدن آموزش عالی ایران شناسایی و اولویت بندی شود

کلید واژگان :

جهانی شدن؛ بین المللی شدن؛ آموزش عالی؛ ارزیابی عملکرد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک