چکیده :

ايجاد فضاي رقابتي و تسهيل ورود به بازار از عمده­ترين رويكرد اقتصاد ايران به ويژه در سال­هاي اخير است. با اين وجود شواهد موجود همواره نشان داده است كه اقتصاد ايران در بخش­هاي مختلف به جاي آزادي ورود با موانع ورود متعددي مواجه بوده است. اين در حالي است كه بر اساس ادبيات اقتصاد صنعتي و در دنياي واقعي مي­توان از 40 عامل به عنوان موانع ورود ياد نمود. بر اين اساس اين مقاله مي­كوشد تا موانع ورود به صنايع توليدي ايران را با رويكرد شبكه عصبي مصنوعي مورد بررسي و تحليل قرار دهد. عواملي چون نرخ تمركز، نياز به سرمايه، سطح بهينه توليد، اندازه صنعت، سهم بنگاه‌هاي كوچك، شاغلان ماهر، نرخ متوسط دستمزد، شدت تبليغات، شدت تحقيق و توسعه، حاشيه سود، رشد صنعت،ريسك تجاري و بهره‌وري نيروي كار موانع ورود مورد بررسي در اين پژوهش را تشكيل مي­دهد. نتايج اين بررسي نشان­دهنده آن است كه سهم بنگاه­هاي كوچك، نرخ متوسط دستمزد و ريسك تجاري به عنوان اصلي­ترين موانع ورود در صنايع توليدي ايران مي­باشد.

کلید واژگان :

موانع ورود، صنایع تولیدی ایران، اقتصاد صنعتی، شبکه عصبی مصنوعی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک