چکیده :

در جهان امروز گردشگري از مؤثرترين بخش‌هاي اقتصادي بسياري از كشورها به حساب مي‌آيد و آمارهاي سازمان جهاني جهانگردي (WTO) نيز نشان‌دهنده‌ي اثرات مهم جهانگردي بر سيستم اقتصادي است. پيش‌بيني‌هاي اين سازمان نيز همواره نشان‌دهنده رشد اشتغال در صنعت جهانگردي بوده و به عنوان مثال، اين ميزان در سال 2005 حدود 60 درصد است. شوراي جهانگردي و مسافرت جهاني نيز برآورد كرده كه از هر نه نفر شاغل در جهان، يك نفر در صنعت جهانگردي به كار مشغول است. با اين وجود، مطالعه بخش گردشگري در سطح مناطق جهان نشان‌دهنده عدم توانايي آن‌ها در اشتغالزايي اين بخش متناسب با قابليت‌هاي موجود است. در ايران نيز نه تنها در سطح ملي، بلكه در سطح منطقه‌اي تمايزات مذكور قابل مشاهده بوده و از اين رو، اين مقاله با هدف بررسي وضعيت استان مازندران از اين منظر تدوين شده است. براي اين منظور ابتدا مزيت نسبي استان مازندران از حيث اشتغالزايي بخش گردشگري با دو رويكرد محاسبه و سپس از ضريب اشتغالزايي به ازاي هر تخت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها استفاده شده است. نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد استان مازندران علي‌رغم دارا بودن مزيت نسبي در بخش گردشگري توانسته از حدود نيمي از ظرفيت خود در اين بخش براي ايجاد اشتغال استفاده نمايد. علاوه بر آن در استان مازندران تنها در حدود يك شغل به ازاي هر 90 شغل در ساير بخش‌ها در بخش گردشگري ايجاد شده است. بنابراين و از اين حيث نيز، مازندارن تا دستيابي به جايگاه واقعي خود مسيري بس طولاني را پيش رو دارد. از اين رو و با توجه به ظرفيت‌هاي موجود بخش گردشگري در اين استان، تشويق و ترغيب كارآفرينان در راستاي سرمايه‌گذاري و ايجاد اشتغال در اين بخش از مهم‌ترين رسالت سازمان‌هاي مرتبط با اين حوزه در اين استان است. دانشگاه نيز متولي تدوين اهميت اين موضوع و راهكارهاي اجرايي اين رسالت است

کلید واژگان :

بخش گردشگری، استان مازندارن، کارآفرینی، ایجاد شغل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک