چکیده :

هدف از این پژوهش بررسی اثر سازماندهی و توزیع پذیری تمرین در یادگیری طرحواره و برنامه حرکتی تعمیم یافته یک تکلیف حرکتی پیچیده بود.روششناسی: آزمودنیهاي این تحقیق 100 نفر از دانش آموزان شهر دلفان بودند، که بعد از انجام پیش آزمون، بطور تصادفی به جهار گروه 25 نفره شامل تمرین تصادفی، ثابت، انبوه، فاصله دار قرار گرفتند. سپس مهارت سه گام هندبال را به مدت 12 جلسه تمرین کردند. آزمونهاي یادداري تأخیري بعد از پایان جلسه دهم، 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین به عمل آمد. ابزار گرد آوری اطلاعات آزمون شوت سه گام هندبال استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس دو عاملی و T مستقل استفاد شد.نتایج: نتایج تحلیل واریانس دوعاملی در مورد مقایسه بین شرایط تمرینی مختلف نشان داد که تفاوت معنی دار آماري بین شرایط تمرین مختلف وجود دارد. نتایج آزمون t مستقل در مورد مقایسه سازماندهی تمرین (مسدود و تصادفی) توزیع تمرین (انبوه و فاصله دار) معنا دار بود.بحث و نتیجهگیری: بررسی اثر سازماندهی و توزیع پذیری تمرین در یادگیری طرحواره و برنامه حرکتی تعمیم یافته تکلیف حرکتی پیچیده بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سازماندهی تمرین مسدود، تصادفی و ثابت و توزیع تمرین انبوه و فاصله دار سبب یادگیری طرحواره حرکتی و برنامه حرکتی شد. همه گروها طرحواره یادآوری و برنامه تعمیم یافته حرکتی مهارت شوت سه گام هندبال را یاد گرفتند ، این یافته ها با نظریه سیستمهاي پویا در مورد یادگیری مهارتهاي حرکتی همسو بوده که بیان میدارد اکتساب مهارتهاي حرکتی تحت تأثیر سه عامل محیط، فرد و تکلیف است و همچنین با یافته هاي شهابی کاسب (1393) اقدسی ( 1387 )، عبدالشاهی (1385) کویول و همکاران ( 2001) ، کارناهان و همکاران ( 1990) جونزو فرنچ ( 2007 ) همسو است که اظهار داشتند عوامل متعددي از قبیل انگیزش آزمودنیها، سطح دشواري و پیچیدگی تکلیف، برنامه ریزي تمرین و سطح مهارت اولیه آزمودنیها، مقدار و نوع بازخورد ،اکتساب مهارتهاي حرکتی را تحت تأثیر قرار میدهند

کلید واژگان :

سازماندهی و توزیع پذیری تمرین، طرحواره، برنامه حرکتی تعمیم یافته ، تکلیف حرکتی پیچیده



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک