چکیده :

هدف از انجام پژوهش حاضر تاثیر تداخل ضمنی بر سرعت یادگیری سرویس فورهند و بک هند تنیس در دانش آموزان پسر متوسطه اول بود. روششناسی: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان حاضر در مقطع متوسطه اول شهرستان دلفان در سال تحصیلی 93-94بود. با روش نمونه گیری تصادفی ساده،40 نفر انتخاب شدند.آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه20 نفری(گروه تمرین مسدود و گروه تمرین تصادفی ) قرار گرفتند. آزمودنی ها پس از پیش آزمون و گذراندن مرحله اکتساب (برنامه ریزی تمرین دو گروه آزمودنی مسدود و تصادفی متفاوت بود) در آزمون یادداری و انتقال شرکت کردند.ابزار گردآوری دادها، از آزمون ضربه فورهند و بک هند هویتس استفاده شد. از آزمون تحلیل واریانس آنوا برای مقایسه نمره های گروها استفاده شد. نتایج: نتایج حاکی از آن است که تاثیر تداخل ضمنی بر سرعت یادگیری سرویس فورهند و بک هند تنیس در سطح )05 /0 ≥ (P معنادار بود. نشان مي دهد، هردو گروه در آزمون هاي اكتساب، يادداري پيشرفت داشتند به عبارت ديگر، شيوة تمريني، مسدود و تصادفي، پيشرفت قابل توجهي را در آزمون هاي اكتساب، يادداري و نشان دادند.در این پژوهش نتایج تحلیل واریانس آنوا نشان دهنده برتری روش تمرین تصادفی در مقایسه با تمرین مسدود در آزمون یادداری و انتقال است و انتقال یادگیری در روش تمرین تصادفی بهتر از تمرین مسدود بود .بحث و نتیجهگیری: يافته هاي اين پژوهش نشان داد كه در مرحلة اكتساب تفاوت بين گروه ها معنادار است، به طوري كه گروه مسدود نمره هاي بهتري را نسبت به گروه تصادفي به دست آوردند. اجراي بهتر گروه مسدود نسبت به گروه تصادفي طي مرحلة اكتساب، آزمودني هاي اين گروه، هر مهارت را بدون تداخل با مهارت هاي ديگر، به راحتي از حافظة كوتاه مدت فراخواني كرده و اجرا مي كنند. علاوه بر اين، بر اساس فرضية فراموشي و بازسازي، چون آزمودني هاي گروه مسدود، در كوشش هاي متوالي مهارت يكساني را انجام مي دهند، طرح عملي را كه در يك كوشش ساخته اند، در حافظة كاري حفظ مي كنند و دركوشش بعدي به همان شكل مورد استفاده قرار مي دهند، ازاين رو اجرا بهبود مي يابد. ولي در گروه هاي تمريني تصادفي چون در كوشش هاي متوالي، تكاليف متفاوتي انجام مي گيرد، فرد مجبور است طرح عمل كوشش قبلي را كنار بگذارد و طرح عمل مهارت بعدي را بسازد، بنابراين اجرا ضعيف مي شود. اين نتايج با يافته هاي شي و مورگان ، لي و مگيل ،گرانداورا و همچنين با فرضيه هاي بسط و بازسازي مجدد يا اثر فاصله دهي همخواني دارد.

کلید واژگان :

تداخل ضمنی، تمرین مسدود ، تمرین تصادفی، آزمون هویتس



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک