چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار فروش اخلاقی بر اعتماد مشتریان فروشگاه‌های ورزشی شهر تبریز می باشد. جامعه آماری کلیه مصرف کنندگان کالاهای ورزشی بالای 20 سال تبریز بود که نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر تعیین شد و بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. 314 نفر از مشتریان، پرسشنامه های تحقیق را بصورت کامل تکمیل نمودند. برای سنجش رفتار فروش اخلاقی و اعتماد مشتری از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده و چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رفتار فروش اخلاقی با اعتماد مشتریان فروشگاه‌های ورزشی شهر تبریز رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد(000/0=sig؛ 50/0=r) و تغییرات متغیر اعتماد مشتریان به اندازه 25 درصد از متغیر رفتار فروش اخلاقی تاثیر پذیرفته است. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نیز نشان داد که تغییرات متغیر اعتماد مشتریان به اندازه 9/24 درصد از مولفه های رفتار فروش اخلاقی تاثیر پذیرفته است. نتایج جدول ضرایب نیز نشان می دهد که هر دو مولفه صداقت در آگاهی دادن و مولفه ایجاد اطمینان در خریدار در سطح 01/0 ˂ Pمعنی دار هستند و بیشترین تاثیر مربوط به مولفه ایجاد اطمینان در خریدار با مقدار بتای 311/0 می باشد.

کلید واژگان :

رفتار فروش اخلاقی، اعتماد مشتریان، فروشگاه‌های ورزشی ، شهر تبریز



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک