چکیده :

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان رضایت کاربران کتابخانه های عمومی از کتابداران و استمرار عضویت و میزان مراجعه آنان در سطح کتابخانه¬های عمومی استان زنجان انجام شده است. روش پژوهش: روش تحقیق پژوهش حاضر، پیمایش است و به لحاظ هدف در زمره¬ی پژوهش¬های کاربردی قرار می¬گیرد. جامعه آماری کاربران پژوهش، 50 هزار نفر اعضای کتابخانه¬های عمومی استان زنجان بود که مطابق فرمول کوکران حجم نمونه مورد بررسی در این پژوهش384 نفر در نظر گرفته شد. با روش نمونه¬گیری چند مرحله¬ای و تصادفی و با ایزار پرسشنامه محقق ساخته، داده¬های مورد نیاز جمع آوری گردید. یافته ها: بر اساس یافته های این پژوهش مشخص شد که کاربران کتابخانه های عمومی از کتابداران رضایت نسبی دارند. همچنین مشخص شد بین متغیرهای« میزان رضایت کاربران» از کتابداران با متغیرهای «استمرار عضویت و میزان مراجعه آنان» به کتابخانه ها، رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه¬گیری: کتابداران حلقه وصل کاربران با مجموعه کتابخانه هستند. با توجه به یافته¬های این پژوهش، هر چه مهارت¬های ارتباطی و کیفیت خدمات آنان نسبت به کاربران بهبود یابد،رضایت مخاطبان و جذب و ماندگاری آنان در کتابخانه ها نیز بیشتر می شود. اصالت پژوهش: در پژوهش های انجام شده غالبا میزان رضایت کاربران را در مواردی مانند مجموعه کتابخانه، منابع، ساختمان، تجهیزات، خدمات جانبی مورد مطالعه و سنجش قرار داده¬اند و نقش کتابداران در جذب و مراجعه مخاطبان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کلید واژگان :

رضایت کاربران، کتابداران، کتابخانه های عمومی، استان زنجان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک