چکیده :

هدف پژوهش حاضر مقایسه کمال¬گرایی مثبت و منفی دانش¬آموزان خانواده¬های تک¬فرزند و دانش¬آموزان خانواده¬های چندفرزند بود. طرح پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسه¬ای بود. جامعه آماری شامل دانش¬آموزان 12 تا 17 ساله شهرستان دامغان در سال 1395 بود، که از بین آنها نمونه¬ای به حجم 100نفر (50 تک¬فرزند و 50 چندفرزند) با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند. داده¬ها با استفاده از پرسشنامه کمال¬گرایی چندبعدی (هیل و همکاران، 2004)، جمع¬آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که از نظر مؤلفه¬های نیاز به تأیید، تمرکز بر اشتباهات، فشار روانی از سوی والدین و نشخوار فکری، کمال¬گرایی دانش¬آموزان خانواده-های تک¬فرزند از دانش¬آموزان خانواده¬های چندفرزند بیشتراست. اما در مؤلفه¬های نظم و سازمان¬دهی، هدفمندی، تلاش برای عالی بودن و معیارهای بالا برای دیگران تفاوت معناداری بین دو گروه وجود ندارد. از آنجا که فرزندان یک سری تجربیات خود را از خواهران و برادران و همسالان خود بدست می¬آورند، در مورد تک¬فرزندان به دلیل فقدان خواهر و برادر، نقش والدین بسیار حساس¬تر و سخت¬تر است و با توجه به امکاناتی که تک¬فرزندان در خانواده از آن بهره¬مند هستند، اگر والدین با شیوه صحیح فرزندپروری آشنا شوند و در تربیت و آموزش فرزند خود افراط و تفریط نداشته باشند، می¬توان دغدغه والدینی که بنا به دلایلی تمایل به داشتن یک فرزند دارند را کاهش داد.

کلید واژگان :

کمال¬گرایی مثبت، کمال¬گرایی منفی، تک¬فرزندی، چندفرزندی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک