چکیده :

هدف از این تحقیق، تعیین رابطه بین مدیریت مشارکتی و کارآفرینی و مولفه¬های آن شامل نحوه هدف‌گذاری، نحوه اعمال مشوق‌ها، نگرش نسبت به تحول، اتخاذ روش‌ها و فنون هماهنگی، نحوه تقسیم کار در سازمان و رهبری اثربخش در اداره کل تربیت بدنی استان یزد انجام گرفته است .جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان رسمی و قراردادي و پیمانی اداره کل تربیت بدنی استان یزد که بر اساس اطلاعات کارگزینی اداره کل تربیت بدنی استان یزد در سال 1389، تعداد آنها 144 نفر می¬باشد که با توجه به جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برابر 104 نفر برآورد گردید و سرانجام 93 پرسش نامه از این نمونه آماری دریافت شد. این پژوهش از نوع همبستگی و به شیوه پیمایشی اجرا گردید. جهت اندازه گیری آزمودنی‌ها از دو پرسشنامه محقق ساخته مدیریت مشارکتی و کارآفرینی استفاده شده است که پایایی این دو پرسش نامه به ترتیب 91/0 و 85/0 و اعتبار آنها به ترتیب 75/0 و 80/0 توسط محقق برآورد گردید. تجزیه وتحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین مدیریت مشارکتی و کارآفرینی رابطه معنی داری وجود دارد(05/0≥ p 60/0=r). همچنین بین مدیریت مشارکتی با مولفه¬های کارآفرینی یعنی نحوه هدف‌گذاری، نحوه اعمال مشوق‌ها، نگرش نسبت به تحول، اتخاذ روش‌ها و فنون هماهنگی، نحوه تقسیم کار در سازمان و رهبری اثربخش رابطه معنی داری مشاهده گردید(01/ ≥p). همچنین بين رابطه میان مديريت مشاركتي با كارآفريني برحسب جنسيت ، مدرك تحصيلي ، وضعيت استخدام تفاوت معنی داری وجود دارد و در خصوص سابقه خدمت بجز طبقه 15- 11 سال در بقيه طبقات سابقه خدمتی همبستگي بين دو متغير معني دار بود. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده می¬توان از مدیریت مشارکتی به عنوان عامل مؤثری جهت بالا بردن کارآفرینی در اداره کل تربیت بدنی استان یزد استفاده کرد تا کارکنان بتوانند با بهره گیری از مدیریت مشارکتی، سازمان تربیت بدنی را به یک سازمان پیشرو تبدیل کنند.

کلید واژگان :

مدیریت مشارکتی، کارآفرینی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک