چکیده :

امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع توسعه پایدار، فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلانشهرها و مادر شهرهای جهانی از جمله کلانشهرهای ایران بوجود می آورد.این صنعت در ساختارهایِ فضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عصر پسامدرن در جامعه حال حاضر شهری ایران بسیار با اهمیت است؛ بر اساس چنین ویژگی، امروزه گسترش فضاهای باز جمعی و ایجاد مراکز فراغتی و تفریحی مدرن یکی از اهداف مهم برنامه ریزان مدیریت کلانشهرهای جامعه در حوزه گردشگری شهری است. توسعه گردشگری شهری با ارتقای ابعاد کمی و کیفی با حداکثر بازده یکی از مهمترین فعالیت های عمده مدیریت اجرایی شهرها در عصر حاضر می باشد. گردشگری می تواند یکی از منابع مهم درآمدزا و اشتغال زا برای منطقه باشد. پدیده گردشگری امروزه گستره جهانی یافته است. این امر ناشی از توسعه نوآوری تکنولوژی و گسترش همه جانبه سرمایه داری در عصر کنونی است. ساری از لحاظ وسعت بزرگترین شهر استان مازندران است. موقعیت شهر ساری در خاورمیانه: ایران و استان مازندران بر اساس تصاویر ماهواره ای نشان دهنده وضعیت جغرافیایی و گردشگری منحصر به فردی است سیمای کلی شهر ساری بیشتر تفریحی توریستی و کشاورزی است. گردشگری صنعتی است که توسعه آن نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسائل و عوامل مؤثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر منطقه است. آن چیزی که در انسان حس سفر و گردشگری را زنده نگاه میدارد و انسان را به سفر وا میدارد وجود جاذبه است. از این نظر شهر ساری به عنوان مرکز استان مازندران قطب گردشگری استان و یکی از بزرگترین مراکز توریستی ایران است، به دلیل وجود آثار ارزشمند تاریخی، فرهنگی جاذبه های طبیعی و کالبدی و موقعیت اقتصادی خدماتی، مورد توجه گردشگران بوده است.اما گردشگری در این شهر توسعه زیادی نداشته است که میتوان علل آن را کمبود امکانات و تاسیسات زیربنایی، ضعف برنامه ریزی جهت جذب سرمایه گذاری در گردشگری، امنیت مالی جانیو عدم آموزش سیستماتیک پرسنل شاغل در بخش گردشگری دانست. بنابراین با ارایه راهبردهایی میتوان ارزش های محیطی را بیشتر و با افزایش اعطای تسهیلات قانونی و بانکی و تشویق سرمایه گذاری خصوصی و افزایش تبلیغات میتوان به توسعه گردشگری در شهر ساری کمک کرد و زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی این شهر را فراهم کرد. روش تحقیق توصیفی تحلیلی بوده است و تعیین نقاط – ضعف،فرصتها و تهدیدها به شیوه swot به ارائه استراتژی و راهبرد در جهت توسعه گردشگری در توسعه کالبد شهر ساری پرداخته است.

کلید واژگان :

گردشگری ، توسعه کالبد شهر ، شهر ساری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک