چکیده :

با توجه به تاریخچه آموزش و پرورش پیش از نیمه دوم قرن بیستم، نظام های تربیت معلم در ساختارهای سنتی خود به طور مشابه با کم و بیش تفاوت هایی از الگوهای متداول کشورهای اروپایی پیروی می کردند. ساختار کلی این الگوها منحصر به آموزشكده ها یا واحدهای آموزشی به نام دانشسرا یا کالج های تربیت معلم در کشورهای گوناگون جهان، با اعتبارهای علمی - آموزشی متفاوت بود. این پژوهش با هدف بررسی برنامه درسی تربیت معلم در کشورهای ژاپن، آلمان و ایران به مطالعه برنامه درسی تربیت معلم در این سه کشور می پردازد. این پژوهش یک مطالعه تطبیقی است و از نوع مروری کتابخانه ای می باشد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که برنامه درسی تربیت معلم در کشورهای آلمان و ژاپن در نیل به اهداف، کیفیت فرآیند یاددهی - یادگیری، محتوای برنامه درسی، اجرای دوره کارورزی، شیوه ارزشیابی و استفاده از فناوری اطلاعات نسبت به ایران از موفقیت بیشتری برخوردار بوده اند. که از اصلی ترین دلایل این موفقیت توجه به کیفیت در نظام برنامه درسی تربیت معلم در این کشورها می باشد.

کلید واژگان :

برنامه درسی، تربیت معلم، ایران، آلمان و ژاپن.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک