چکیده :

عدم تطابق نیازهای انسان با منابع در دسترس، اصل رقابتی شدن بازار و تغییرات فزاینده محیط سازمان ها، بشر را به سوی افق های تجاری جدید از جمله بازاریابی شبکه ای و بازاریابی کارآفرینانه سوق می دهد؛ در نتیجه شناخت بازاریابی شبکه ای و بازاریابی کارآفرینانه و سنجش اثربخشی و کارایی آن ها بسیار با اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثرگذاری بازاریابی شبکه ای بر اثربخشی و کارایی کسب و کار از طریق بازاریابی کارآفرینانه می باشد. پژوهش حاضر از نظر طرح پژوهش، توصیفی- همبستگی است. ابزار اصلی گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ و اخذ نظرات اساتید صاحب نظر مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را 126 نفر از بازاریابان فعال در شرکت بازاریابی شبکه ای مروارید پنبه ریز شهر سمنان در سال 1395 تشکیل دادند. برای تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی نمونه آماری از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS استفاده شد و برای تعیین روابط بین اجزای مدل از SEMو نرم افزار PLSاستفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که چهار فرضیه اثرگذاری بازاریابی شبکه ای بر بازاریابی کارآفرینانه، بازاریابی کارآفرینانه بر اثربخشی، بازاریابی کارآفرینانه بر کارایی و اثربخشی بر کارایی معنادار بوده است. همچنین یافته های پژوهش نشان می دهد که دو فرضیه اثرگذاری بازاریابی شبکه ای بر اثربخشی کسب و کار و بازاریابی شبکه ای بر کارایی کسب و کار معنادار نمی باشد.

کلید واژگان :

بازاریابی شبکه ای، بازاریابی کارآفرینانه، اثربخشی، کارایی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک