چکیده :

محتوای کتاب درسی میزان فعالیت دانش آموز را مشخص می کند. طراحی محتوای کتاب باید متناسب با توانایی های یادگیرنده باشد. در این پژوهش به تحلیل محتوای مطالب فیزیکی کتاب علوم به روش ویلیام رومی پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش، کتاب های علوم ابتدایی می باشد که نمونه گیری روی فصل هایی از کتاب انجام شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان می دهد که میزان درگیری دانش آموز با تصاویر کتاب در تمام پایه ها متناسب بوده و ضریب درگیری بین 4/0 و 5/1 را دارد. در قسمت متن درس، پایه اول و دوم دبستان ضریب درگیری بالاتر از 5/1 به دست آمد که نشان می دهد متن کتاب به گونه طراحی شده است که در مورد هر جمله از دانش آموز مي خواهد تا به فعاليت بپردازد. در پایه سوم تا ششم ابتدایی میانگین ضریب درگیری متن درس 04/1 بوده که نشان دهنده این است که کتاب مورد بررسی، فرگیران را در امر یاددهی و یادگیری فعال می سازد.

کلید واژگان :

تحلیل محتوا، ویلیام رومی، علوم، ضریب درگیری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک