چکیده :

اطلاعات یکی از اصلی ترین منابع دستیابی به مزیت رقابتی در عصر کنونی است. تولید و پردازش این اطلاعات توسط ابزارها و فرایندهایی انجام می گیرد که به مجموعه آن¬ها فناوری اطلاعات گفته می¬شود. جهت استفاده بهینه از این مجموعه وسیع نیاز به شناخت قابلیت¬های آن و درک درست از نیازهای سازمان امری ضروری است. بنابراین همسویی اهداف و استراتژی¬های فناوری اطلاعات با اهداف و استراتژی¬های¬ کسب و کار سازمان یکی از مهم ترین مباجث مطرح شده در دو دهه اخیر است. هدف اساسی تحقیق حاضر عبارت است از بررسی رابطه جهت گیری استراتژیک فناوری اطلاعات با عملکرد شرکتهای تابع صنعت پتروشیمی. جامعه آماری پژوهش کلیه شرکت¬هایی صنعت پتروشیمی هستند که در سازمان بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شده¬اند. داده‌ها از طريق پرسشنامه جمع‌آوري گرديد. پس از جمع آوري داده‌ها تجزيه و تحليل آنها به روش تحليل رگرسیون، و هبستگی با استفاده از نرم‌افزار SPSS، ويرايش 18 انجام شد. در نتایج بدست آمده مشاهده شد که متغیرهای جهت¬گیری استراتژیک کسب و کار، جهت گیری استراتژیک سیستم¬های اطلاعاتی، همسویی استراتژیک و اثربخشی سیستم اطلاعاتی، ارتباط مثبت و معناداری با عملکرد این شرکت¬ها دارد. همچنین شدت ارتباط میان همسویی استراتژیک سیستم¬های اطلاعاتی و عملکرد بیشتر از جهت گیری استراتژیک صرف با عملکرد است. در تحلیل نتایج رگرسیون به این نتیجه رسیدیم که همسویی بیشترین تأثیر را بر عملکرد سازمانی دارد و پس از آن جهت گیری استراتژیک و اثربخشی سیستم¬های اطلاعاتی بر عملکرد سازمان تأثیر گذارند.

کلید واژگان :

فناوری اطلاعات، جهت گیری استراتژیک، عملکرد، شرکت های پتروشیمییک



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک