چکیده :

نيروي انساني بزرگترين سرمايه هر سازمانی محسوب ميگردد بر اين اساس كارايي و اثر بخشي هر سازمان بستگي زياد به كاركنان آن دارد توجه به نيروي انساني در آموزش و پرورش مهم تر و ضروري تر از ساير سازمانها بنظر مي رسد هدف از این پژوهش، توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان سما بر اساس نظریه هرزبرگ بود.جامعه آماری معلمان زن و مرد مدارس سما منطقه 9 در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول در سال تحصیلی 93-92 بودند که 560 نفر بودند که 200 نفر به روش تصادفی ساده بعنوان جامعه نمونه انتخاب شده است. پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای است .وابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندرد دانت می باشد .از آمارهای توصیفی و استنباطی برای توصیف و تحلیل داده ها استفاده گردید.نتایج نشان داد که دربین عوامل انگیزشی به ترتیب قدرشناسی و پیشرفت - مسئولیت پذیری - موفقیت - ماهیت کار بیشترین اهمیت را در انگیزش شغلی معلمان دارند.در بین عوامل بهداشتی مدیریت روابط انسانی -حقوق و دستمزد- امنیت شغلی -شرایط کار- قوانین و مقررات ومدیریت فنی به ترتیب دارای بیشترین اهمیت هستند.اولویت بندی عوامل انگیزشی در بین معلمان مرد قدرشناسی و پیشرفت - مسئولیت پذیری- موفقیت و ماهیت کار و درمعلمان زن قدرشناسی و پیشرفت - ماهیت کار- مسئولیت پذیری و موفقیت به ترتیب بیشترین اهمیت را دارند.همچنین اولویت بندی عوامل بهداشتی در معلمان زن روابط ، شرایط کار، حقوق و دستمزد، امنیت شغلی، قوانین و مقررات و مدیریت فنی ¬به ترتیب بیشترین اهمیت را در بین عوامل دارند.در معلمان مرد حقوق ، امنیت شغلی، شرایط کار، روابط ،قوانین و مقررات و مدیریت فنی به ترتیب اولویت قرار دارند.در مورد مقایسه عوامل جمعیت شناختی با عوامل انگیزشی، تجزیه و تحلیل داده¬ها نشان داد که در جنسیت و نوع بکارگیری معلمان سما با عوامل انگیزشی تفاوت معنی داری وجود دارد(05/0 < p ). در بقیه موارد مانند سطوح مختلف سنی ، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت تفاوت معنا داری مشاهده نگردید (05/0 ≥p ).

کلید واژگان :

نظریه هرزبرگ ،عوامل انگیزشی‌ ، عوامل بهداشتی، معلمان سما، انگیزش شغلی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک