چکیده :

آموزش عالي درقرن بیست و یکم در بعد فرهنگي باچالش هایي روبه روست که براي چیره شدن بر این چالش ها، توسل به فرهنگ غني اسلام درعرصه علم آموزي مي تواند مؤثر باشد. مهمترين زمينه ها و اهداف بین المللی شدن در آموزش عالي (قرار گرفتن دانش در فضاي سايبر، سهولت جابجايي استادان و دانشجويان و برگزاري کنفرانس هاي بين المللي؛ افزايش تشکل ها و شبکه هاي ارتباطي ميان دانشگاهها؛ دعوت از اساتيد خارجي و برگزاری کارگاههای آموزشی، استاندارد شدن عناصر آموزشي و پژوهشي) است. درتحقیق حاضر یک مدل اقتصاد سنجی با استفاده از داده های مقطعی _سری زمانی تاثیر زمينه هاي بین المللی شدن در آموزش عالي (مشاركت فعال و همكاري هاي بين المللي، فعاليت هاي پژوهشي و دفتر ارتباطات بين المللي، بین المللی کردن برنامه هاي آموزشي و درسی، افزایش برگزاری مسابقات علمی، ورزشی و هنری برای ارتقای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی) بر بین المللی شدن در آموزش عالي و دانشگاه های ایران را در 30 دانشگاه بین المللی در یک دوره 3 ساله 1398_1395 با بهره گیری از ابزارهای اقتصاد سنجی پانل دیتا مورد بررسی قرار گرفت و برای تخمین و مدلها از نرم افزار Eviws5 استفاده شده است و همچنین با توجه به روش اسنادی کلیه سخنان مقام معظم رهبری مرتبط با دانشگاه ها در مجامع مختلف اساتید در سال های 1380 تا 1393 به میزان 9 سخنرانی بوده که در تحقیق حاضر استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که متغیر افزايش تشکل ها و شبکه هاي ارتباطي ميان دانشگا هها و بکارگیری ظرفیت اساتید برجسته در انتقال پیام‌های فرهنگی به اعضای دانشگاه 5% و متغیرهای استاندارد شدن عناصر آموزشي و پژوهشي در آموزش عالي و ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی و ارتباطی برای انتقال پیام فرهنگی و وقت گذاشتن برای امر فرهنگ از سوی اساتید و کارکنان 10% معنادار هستند. معناداری کل مدل با توجه به 28/2=F ، 82/0=R2 ، 82/1=D.W تاثیر مثبت داشته است.

کلید واژگان :

مشاركت فعال، همكاري هاي بين المللي، فعاليتهاي پژوهشي، دفتر ارتباطات بین المللی، برنامه ریزی درسی، ارتقاء فعالیت فرهنگی، نقش اساتید



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک