چکیده :

چکیده حجاری قبور در تخت فولاد بر پایه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی شکل گرفته و گنجینه ای از تزئینات و آرایه ها را به وجوود - آورده است. بی اغراق می توان ادعا نمود که سنگ مزارات تخت فولاد به تنهایی اکثر سمبل ها و نقش مایه های مرتبط با قبور را که در تمامی ایران پراکنده اند، یک جا در خود جای داده است و براستی تنوع و تکثور نمادهوا و نشوانه هوا ی تصوو یری در مزارت این آرامگاه آنچنان است که برای نقوشی مثل گیاهی و گلدانی، هر سنگ تفاسیر مختص بخود را طلب می نمایود . ایون تحقیق ازنظرهدف درزمره ی تحقیقات بنیادی است.روش گردآوری اطلاعوات بوه دوصوورت کتابخانوه ای ازشناسوه بوردار ی ودرروش میدانی ازابزارمشاهده عکس برداری استفاده شده است.جامعه آماری این پایان ناموه سونگ هوا ی مزارآرامگواه تخوت فولاداصفهان است که تعدادنمونه آن 01 سنگ قبر به روش نمونه گیری وضعی )انتخابی(موردتحلیول قرارگرفوت. روش انجوا تحقیق ازنظرماهیت توصیفی تحلیلی است که مطالب وتصاویرپس ازجمع آوری باروش تجزیه وتحلیل کیفی، شناسه برداری – از مقالات، پایان نامه ها و کتب سنجیده وتحلیل شده است که نتیجه آن در پایان نشان میدهد که سنگ قبور ارتباط خاصی بوا زندگی انسان داشته و بستر با ارزشی برای به تصویر درآوردن افکار او بوده است. معنای آن، در رهگورر ههنیوت نگارنودگان مقاله و تاویل مجدد آن توسط خواننده،در محیط اجتماعی امروز بازآفرینی گردد. به این مسیر، فرسایش هور روزه آاوار را نیوز اگر بیفزاییم، شاید دیگر کمتر ااری از معنای متصور پدیدآورنده اصلی اار درك شود، نقوش روی سونگ قبور هوا هو یچ کودا تزئینی نبوده بلکه هر کدا دارای نماد و نشانه هایی از گرشته و در تعدادی از آنها نشانه شغل افراد میباشد در این تصاویر نماد ها ونشانه که اسطوره ای یا مرهبی، سیاسی اجتماعی می باشد.

کلید واژگان :

خاستگاه نقوش جانوری، گیاهی، سنگ مزار، آرامگاه تخت فولاد اصفهان، نماد شناسانه.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک