در طول سالیان مختلف مقوله دانش همواره موضوع بحث و بررسی بشر بوده و ثمره آن در حوزه اقتصاد ارائه مفهوم اقتصاد دانشبنیان است که بر تولید و توزیع کالا و خدمات با در نظر داشتن سهم دانش تأکید دارد. این درحالی است که بانک جهانی نیز پروژهای با عنوان "دانش برای توسعه" را تعریف نموده که هدف آن استفاده از دانش برای کمک به توسعه کشورهای مختلف است. بر اساس تعریف بانک جهانی از اقتصاد مبتنی بر دانش و طبقهبندی آن در چهار رکن اصلی، 109 متغیر ساختاری و کیفی برای 146 کشور جهت اندازهگیری عملکرد خود در شاخصهای اقتصاد دانشبنیان معرفی شده است. در این راستا، مطالعه حاضر میکوشد با استفاده از نماگرهای در دسترس در سطوح استانی، جایگاه استان یزد را از منظر شاخصهای اقتصاد دانشبنیان در میان استانهای کشور مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش بر اساس آمارهای موجود و در دسترس سالهای 1385 و 1390 مرکز آمار ایران، شاخصهای اقتصاد دانشبنیان را که نمایانگر آمادگی یک استان برای رقابت در اقتصاد مبتنی بر دانش است، بررسی نموده و به رتبهبندی استانها و مقایسه جایگاه استان یزد با آنها پرداخته است. نتایج این مطالعه نشان داده است اگرچه استان یزد از منظر شاخصهای اقتصاد دانشبنیان در جایگاهی نسبتا مناسب در مقایسه با سایر استانها قرار داشته اما، تا دستیابی به جایگاه مطلوب فاصلهای طولانی در پیش رو دارد. این درحالی است که توجه به اقتصاد دانشبنیان در صدر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی قرار داشته و از اینرو، توجه دوچندان بدان در آینده اقتصاد استان و بهویژه تا افق 1404 امری ضروری است.
کلید واژگان :شاخص اندازهگیری دانش، اقتصاد دانشبنیان، استان یزد
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6157981303470925
- سال انتشار : 1395
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : نخستین همایش ملی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد و چشمانداز آن در افق 1404
- برگزار کنندگان : دانشگاه یزد
- تاریخ ثبت : 1398/11/04 00:27:14
- ثبت کننده : مرضیه شاکری حسینآباد
- تعداد بازدید : 168
- تعداد فروش : 0