چکیده :

در چند دهة اخیر به وجود آمدن روش‌های نوین داد و ستد، نظیر تجارت الکترونیک، روابط و چالش‌های جدیدی را به وجود آورده است. تاثیر تجارت الکترونیک بر کیفیت و هزینه‌های آن یکی از این چالش‌ها است که در این پژوهش تاثیر تجارت الکترونیک بر هزینه‌های کیفیت مورد بررسی قرارگرفته‌است. انواع مختلفی از هزینه‌های کیفیت شامل هزینه‌های پیشگیری، ارزیابی و شکست (شامل شکست داخلی و خارجی) مطرح شده است. تجارت الکترونیک می‌تواند هزینه‌های کیفیت را تحت الشعاع قرارداده و از طریق آن هزینه‌های ناشی از تامین، ارزیابی، جبران شکست داخلی و خارجی کیفیت را کاهش داد. در تجارت الکترونیک خالص دستیابی و تامین کیفیت محصولات به مراتب کم هزینه‌تر و آسان‌تر است. همچنین ارزیابی کیفیت در تجارت الکترونیک نیز کم هزینه‌تر بوده و هزینه‌های ناشی از شکست داخلی و حتی خارجی نیز به مراتب کمتر خواهد بود. این بدان دلیل است که در تجارت الکترونیک هزینه دستیابی به سطح مورد قبول استاندارد، ارزیابی کیفی، بازسازی و رفع ایراد محصولات، هزینه حمل و نقل و برگشت محصولات، ضایعات و هزینه انبار و نگهداری در این نوع از تجارت بسیار پایین‌تر از تجارت سنتی است. از این رو می‌توان یکی از مزیت‌های عمده تجارت الکترونیک را کاهش هزینه‌های کیفیت قلمداد کرد.

کلید واژگان :

تجارت الکترونیک، هزینه‌های کیفیت، هزینه پیشگیری، هزینه ارزیابی، هزینه شکست



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک