چکیده :

با توجه به مشکلات یادگیری درس تاریخ در مدارس، دانش آموزان انگیزه و رغبتی برای یادگیری آن نشان نمی دهند. هدف در تدریس درس تاریخ در فرایند تعلیم و تربیت درسی انسان ساز ، دادن بینش وسیع قدرت تحلیل و تعلیل به دانش اموزان برای درک مسائل جامعه و پرورش قوه تفکر و خلاقیت است که دانسته های علمی و پژوهشی از طرف معلمان را می طلبد. یافته ها نشان می دهد عواملی چون دانش اموز ، خانواده، مدرسه و اجتماع همه در افت تحصیلی کم و بیش نقش دارند؛ عوامل مربوط به اجتماع را در مجموعه ای از گفتارهای نامناسب در حضور دانش اموزان، دوستان ناهماهنگ با اهداف، کمبود اعتماد به نفس، خوراک و نقش بیماری ها ، محول کردن امور منزل همراه حجم زیاد مطالب کتاب و کمبود وقت در تدریس، روش تدریس سنتی و کلیشه ای بسیاری از معلمان و کم توجهی به نرم سنی مختلف و ضعف کتاب های درسی و امکان استفاده نکردن همگان از فناوری اطلاعات و ارتباطات روز ، نوع نوشتار کتاب های درسی که برای دانش اموزان سنگین و نامفهوم است به عنوان عوامل اثرگذار در کار یاد دهی و یادگیری در گروه درس تاریخ ذکر می کنند.

کلید واژگان :

دانش آموزان، علل افت، عوامل یادگیری، درس تاریخ



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک