چکیده :

این تحقیق با هدف بررسی نقش مدیریت خدمات عمومی شهری بر میزان جذب مشارکتهای اجتماعی مردمی در شهرمشهد وعوامل اجتماعی موثر برآن در سال 1397 انجام گرفته است. جامعه آماري این پژوهش را کلیه افراد 30 تا 40 ساله شهر مشهد که برابر با 379.846 نفر می باشند تشکیل داده و تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شده اند. پرسشنامه محقق ساخته و از روایی و پایایی معتبری برخوردار بوده است. جهت آزمون فرضیه‏ها از آزمون تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده شده است. نتيجه تحقيق نشان داد: ميزان تاثیر مدیریت خدمات عمومی شهری بر میزان مشارکتهای اجتماعی مردمی 11/3 از نمره 5 بوده است. در بین عوامل اجتماعی بیشترین میانگین مربوط به مشارکت اجتماعی(85/3)و کمترین میانگین مربوط به تنوع خدمات (18/2)کمتر از حد متوسط می باشد.بررسی ابعاد عوامل اجتماعی نشان می دهد که میانگین رفتار کارکنان با مراجعان (70/3)،انگیزه کارکنان از مشارکت (57/3)،عملکرد مدیران (06/3)،نحوه ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش (74/2)اعتماد اجتماعی (44/2) از 5 بوده است.نتيجه تحليل رگرسيوني چند متغيره نشان داد كه از تعداد 6 متغير(مشارکت اجتماعی، نحوه ارائه خدمات، اعتماد اجتماعی، رفتار کارکنان، انگیزه کارکنان، عملکرد مدیران) كه در مدل نهايي آزمون رگرسيوني باقي ماندند مقدار 75 درصد از كل تغييرات ضريب تعيين متغير تابع تحقيق (R2) را تبيين كردند. بنابراين مي‌توان گفت میزان مشارکتهای اجتماعی مردمی به مقدار زیادی تحت تاثیر عوامل اجتماعی در حوزه مدیریت خدمات عمومی شهری مانند نحوه ارائه خدمات، اعتماد اجتماعی، رفتار کارکنان، انگیزه کارکنان و عملکرد مدیران است .

کلید واژگان :

مدیریت شهری-خدمات عمومی- مشارکت اجتماعی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک