چکیده :

نظریه و پژوهش موجود در مورد روابط بین رقبا روی روابط رقابتی یا روابط شراکتی تمرکز دارد و بهطور گستردهای بحث میکند که یک نوع رابطه به دیگر رابطهها آسیب میرساند یا آنها را مورد تهدید قرار میدهد. تحقیقات تجربی کمی در مورد شرکت صورت گرفته که بهطور همزمان هم دخیل باشد و هم از همکاری و از رقابت سود ببرد ولو اینکه چنین مواردی ثابت میکند که هر دو نوع ارتباط نیازمند تأکید همزمان هستند. این مقاله قصد دارد تا معلوم کند عم ا ل چقدر شرکتها زمانی که توافق میکنند و حرکت جدیدی بر اساس موافقتنامههای همکاری اجرا میکنند، با رقبای خود ازنظر رفتار همکارا ن وابسته به هم هستند مانند تأثیر مربوطهشان بر عملکرد. دادههای تجربی از نمونهای از شرکتهای حاشیهای ایبری )اسپانیا و پرتغال( که متعلق به بخشهای مختلف فعالیت بوند، به دست آمد. نتایج نشاندهنده تفاوت معنیداری در حقیقتبین شرکتهای دو کشور مختلف با توجه به رقابت مشارکتی و رقابت برای نوآوری و درنتیجه سطوح عملکرد مربوطه بود. شرکتهای پرتغالی رابطه مثبتی بین انواع مختلف نوآوری و حالتهای همکاری با مشتریان و رقبا )رقابت مشارکتی( را نمایش میدهند. در شرکتهای اسپانیایی، تأثیر همکاری بر نوآوری، منفی اثبات شد. علوه بر این، ازلحاظ عملکرد مالی، درمییابیم که این ارتباط نه با استفاده از همکاری و نه با استفاده از نوآوری و در هر دو کشور تحت تأثیر قرار نمیگیرد.

کلید واژگان :

رقابت، مشارکت، شرکت، مهارت، توسعه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک