چکیده :

هدف اساسی و کلی از آموزش در سطح جهان و ایران تربیت افرادی است که با اتکاء به نیروی اراده ومسقل خویش، منطقی وخلاق باشند. این پژوهش از نوع مطالعات کتابخانه ای می باشد. جامعه آماری آن مقالات و منابع منتشره در منابع چاپی در زمینه هوش معنوی و تدریس معلمان است. مؤلفه¬های هوش معنوی از نظر گینگ شامل: تفکر انتقادی وجودی، تولید معنای شخصی ،آگاهی متعالی استعداد،بسط هشیاری است و همینطور از نظر ایمونز شامل: ظرفیت برای تعالی، توانایی برای تجربه حالت های هشیاری عمیق، توانایی برای خدایی کردن و تقدس بخشیدن به امور روزانه، توانایی برای سود بردن از منابع معنوی برای حل مسائل، ظرفیت پرهیزگاری (تقوی داشتن) می باشند. براساس یافته ها به طور کلی هوش به عنوان یک توانمندی شناختی تعریف شده است (رجایی 1389) که محققان مختلف در فرآیند پیوستاری مطالعه آن جنبه و زوایای مختلفی از آن را در وجود بشری شناسایی نموده و مطالعه کرده اند. در این پیوستار نقش معنویت نه در انتها و نه در ابتدا بلکه همراه و همزاد با تک تک مسائل مطروحه نمود پیدا می کند و پیوندی ناگسستنی با مسائل و موضوعات دارد و نقش استاد در این زمینه هدایت گر، مشاوره، تعامل گر، تسهیل کننده و تشویق کننده دارد و اگر در پیوند با دو مفهوم مورد مطالعه دیگر باشد در آن زمان زندگی انسان می تواند در سایه معنویت به رفاه نیز برسد.

کلید واژگان :

هوش معنوی، معلمان، تدریس، تدریس معلمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک