چکیده :

كارآفريني زنان نقش مهمي را در اقتدار زنان و توسعه جوامع ايفا ميكند. بررسي هاي اخير نشان داده است كه در بسياري از جوامع و فرهنگ ها از جمله كشور ما، زنان به شدت به كارآفريني روي آورده اند ؛ اما عليرغم اين موضوع، ورود زنان به عرصه كارآفريني همواره با موانع و محدوديت ها ي زيادي روبه رو بوده است. آمارها نشان مي دهد كمتر از 10 درصد از كارآفرينان در ايران زن هستند؛ و عوامل گوناگو ني مانع از بروز و رشد استعدادهاي بالقوه زنان در عرصه كارآفريني شده است. یکی از این عوامل که زنان را از ورود موفقیت آمیز به جامعه و فضای کسب و کار باز میدارد، فرهنگ است و با توجه به اینکه زنان تقریباً نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، می توانند در ایجاد و توسعه کارآفرینی و اشتغال سهم بسزایی داشته باشند، بنابراین باید با برنامه ریزی و سیاستگذاری ها در سطح کلان نسبت به تغییر دیدگاه های کلیشه ای و سطحی در فرهنگ موجود نسبت به زنان و ایجاد ساخت های اجتماعی و روانی قوی برای آنها مسیر توسعه اقتصادی جامعه را هموار نمود. فعالیت زنان در جامعه نه تنها تغییرات اساسی در اقتصاد بلکه در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی جامعه نیز بوجود خواهد آورد. هر چند که این مقاله بر مبنای روش بررسی اسنادی – نه پژوهش میدانی – تنظیم شده، نگارندگان آن کوشیده اند در تشریح نظرات خود از یافته های پژوهشی سایر محققان استفاده کنند و به بررسی و تبیین فرهنگ، کارآفرینی و کارآفرینی زنان پرداخته شود.

کلید واژگان :

فرهنگ، کارآفرینی، اشتغال زنان



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک