چکیده :

مقدمه و هدف: علیرغم شیوع بالای دیابت نوع دو، اغلب مبتلایان به دیابت، درانجام رفتارهای خودمراقبتی کوتاهی میکنند. توانمند سازی بیمار به عنوان یک برنامه موثر در راستای آموزش خودمراقبتی و تغییر رفتار در مراقبت دیابت محسوب می شود. هــدف از ایــن تحقیــق بررســی تاثیــر آمــوزش خودمراقبتــی بر توانمند سازی بیماران مبتـلـا بــه دیابــت بــود. روش اجرا: این پژوهش از نوع مداخله ای تجربی است، که بر روی 40 بیمار مبتلا به دیابت نوع دوکه بصورت تصادفی در دوگروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. جامعــه پژوهــش کلیــه بیماران دیابــت نــوع دو کــه بــه مرکــز دیابــت بیمارستان شهدا قاین مراجعه کردند؛ می باشد. آموزش، طی 5 جلسه 90-60 دقیقه ای، در چهارگام (تهدید درک شده، مشکل گشایی، مشارکت آموزشی و ارزشیابی) بصورت جلسات خانوادگی،در کلینیک دیابت اجرا شد. سطح رفتارهای خودمراقبتی بیماران در پنج حیطه تغذیه، فعالیت جسمی و ورزش، خودپایشی قند، مراقبت از پا و استعمال دخانیات با استفاده از پرسشنامه خودمراقبتی، در دو مرحله قبل و بعداز اجرای مداخله، سنجیده شد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار spss16 و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج يافته هــای پژوهش: یافته ها نشان داد پس از اجرای آموزش، سطح رفتارهای خودمراقبتی گروه مداخله،به تفکیک درتمامی حیطه های تغذیه، فعالیت جسمی و ورزش، خودپایشی قند، مراقبت از پا و استعمال دخانیات تفاوت معنی داری نشان داد (05/0p<). در حالیکه در گروه شاهد تغییر معناداری مشاهده نشد (05/0p>). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر الگوی توانمند سازی خانواده محور، تاثیر مثبتی در بهبود رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو داشته است. لذا نتایج این مطالعه میتواند در سایر بیماری های مزمن و در حیطه های مختلف خدمات پرستاری جهت بهبود رفتارهای خودمراقبتی بیماران بکارگرفته شود.

کلید واژگان :

کلمات کلیدی: آموزش، سخنرانی، خود مراقبتی، دیابت



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک