چکیده :

کارورزی برنامه پیشرفت فردی و حرفه ای کارورز بر پایه نظریه یادگیری تجربی است که تحت نظارت یک گروه دانشگاهی با تکالیف برنامه ریزی شده صورت می گیرد. هدف ازپژوهش حاضر آسیب شناسی درس کارورزی از نظر اساتید دانشگاه فرهنگیان اصفهان بوده است. روش انجام پژوهش به صورت کیفی بود که برای رسیدن به هدف مصاحبه نیمه ساختارمند با 25 نفر از اساتید انجام شد. مصاحبه ها پس از پیاده سازی، با نرم افزار MAX.QDA 2007 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. نتايج پژوهش نشان داد از نظراساتید ابعاد مؤلفه های برنامه درسی؛ اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی یادگیری، شیوه ارزشیابی، زمان و فضای اختصاص یافته به این واحد درسی، به خوبی تبیین نشده¬اند. همچنین در زمینه مسائل اجرایی، اساتید دررابطه با اجرا، تعامل ادارات و مدارس آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان، نحوه همکاری و تعامل مدیران و معلمان مدارس با مدرسان، نداشتن فهم مشترک، و نگرش منفی بعضی از اساتید، طول مسیر مدارس تا دانشگاه در اجرای برنامه درسی کارورزی، توانمند نبودن دانشجو معلمان در برخی زمینه های دانشی مهارتی، آموزش های ضمن خدمت و نبود نیروی اجرایی توانمند، به صورت تمام وقت در هر پردیس جهت رفع ابهامات اجرایی درس کارورزی دارای مشکلاتی بوده اند. به نظر آنان بهتر است با بازنگری و بازاندیشی برنامه درسی و اجرای برنامه درسی کارورزی اصلاح و بومی سازی گردد.

کلید واژگان :

آسیب شناسی، کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، اساتید.



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک