چکیده :

پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر رسانه شنیداری بر یادداری اشعار درس خوانداری پایه سوم ابتدایی صورت پذیرفت. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. در این روش پس از انتخاب گروه آزمودنی، پیشآزمون برای فراگیران اعمال شد و پس از اجرای متغیر مستقل پسآزمون اجرا شد. از روش تدریس رسانه های شنیداری به عنوان متغیر مستقل استفاده شد که تأثیر آن بر میزان یادداری دانشآموزان بررسی شود. جامعهی آماری شامل تمامی دختران پایه سوم مقطع ابتدایی که در سال تحصیلی 59-59مشغول به تحصیل بود. که شامل 59نفر میباشند و با روش سرشماری کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. از این تعداد به روش گمارش تصادفی 99نفر به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند و 99نفر به عنوان گروه کنترل گمارش شدند. از چک لیست برای ثبت میزان یادداری دانش آموزان در یادداری و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. این پرسشنامه برای اندازه گیری یادداری و شامل 09سؤال در طیف لیکرت میباشد. که روایی آن توسط متخصصان تأیید گردید و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده گردید که ./59به دست آمد و این نشان از پایایی پرسشنامه میباشد. دادهها و اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار spss21مورد ارزیابی آمار توصیفی و استنباطی قرار گرفت در این پژوهش برای آزمودن فرضیهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش رسانه های شنیداری بر میزان یادداری دانش آموزان تأثیر دارد.

کلید واژگان :

رسانه های شنیداری، یادداری، اشعار، درس خوانداری



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک