چکیده :

بررسی زوایای مختلف اخلاق امری است گسترده و بسیار ضروری، زیرا بشر به طور فطری از خوبی ها و فضائل نیک و اخلاقی لذت می¬برد و از زشتی ها و رذائل اخلاقی بیزار است. آموزش و پرورش زمینه ساز، رشد فکری، اخلاقی، فرهنگی و تربیتی انسان های یک جامعه¬ی پویا است. مدارس نقش مهمی در این زمینه دارند و معلم باتوجه به نفوذ معنوی و نقش الگویی خود در بین دانش آموزان، به عنوان رکن اصلی درپیشبرد این هدف محسوب می¬شود. در واقع، هر اندازه معلمان در مدارس، واجد کمالات والا باشند، به همان اندازه می توانند نقش مثبت و کارگشایی را در رشد فکری و اخلاقی دانش آموزان ایفا کنند. آزادی تفکر و اندیشه از طبیعی ترین و اصیل ترین حقوق هر فرد از افراد جامعه¬ی بشری است و زیر بنای بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به شمار می¬رود. بر این اساس هر فردی می¬تواند درباره هرموضوعی که بخواهد فکر کند بدون آنکه کسی حق داشته باشد افکار وعقاید او را کنترل یا محدود نماید.اختلاف نظر چه در جامعه و چه در مدرسه در بین گروه‌هایی مثل دانش آموزان یکی از عوامل مهم تغییرات اجتماعی گروهی و فردی محسوب می‌شود و یک امر مورد نیاز در جامعه و مدرسه به شمار می‌آید. زیرا نمی‌توان گفت همه دانش آموزان یک مدرسه یک شکل و با یک طرز فکر هستند و یک خط فکری را دنبال می‌کنند و عقاید و نظرات مشترکی دارند. وجود اختلاف نظر و تفاوت افکار و طرز فکر در یک مدرسه یک امر طبیعی است. هدف اين مقاله که به کمک مطالعه¬ي کتابخانه اي و بررسي کتب و مقالات مرتبط تدوین شده است ارائه راهکارهایی برای تحمل و احترام به افکار دیگران و تمرین اخلاق و ادب در محیط مدرسه می¬ باشد

کلید واژگان :

احترم، افکار، اخلاق، ادب



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک