چکیده :

مقدمه: نظر به اینکه روش مطالعه دانشجویان بر کل فرایند تحصیلی آنها اثرگذار است و درنهایت بر سرنوشت شغلی انها تأثیر گذار خواهد بود، این مطالعه با هدف تعیین عادت‌های مطالعه و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری و مامایی انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1394 بصورت سرشماری بر روی 174 دانشجوی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه استاندارد عادت‌های مطالعه (PSSHI) و پرسشنامه دموگرافیک بر پایه خودگزارش دهی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار SPSS18 و آزمون‌های آماری t مستقل، من ویتنی، آنالیز واریانس یک راهه و کروسکال والیس استفاده گردید. یافته‌ها: در این مطالعه 71 نفر مذکر (81/40 درصد) و 103 نفر مؤنث (2/59 درصد) و از این میان 97 نفررشته پرستاری، 15 نفر اتاق عمل، 21 نفر فوریت پزشکی بودند. میانگین نمره کل عادت‌های مطالعه دانشجویان 10 ± 2/46 بود. میان نمره کل عادات مطالعه با سال تحصیلی (001/0 > P)، محل سکونت (04/0 = P) و ساعات مطالعه در روز (04/0 = P) رابطه معنادار آماری وجود داشت. همچنین میان توانایی خواندن با مقطع تحصیلی (001/0 > P)، محل سکونت (001/0 > P)، سال تحصیلی (001/0 > P) و معدل (001/0 > P) رابطه معنادار آماری وجود داشت. میان انگیزش یادگیری با جنس رابطه معناداری وجود نداشت (93/0 = P) ولی میان انگیزش وسال تحصیلی رابطه معنادار وجودداشت (04/0 = P). نتیجه گیری: با توجه به اینکه وضعیت مطالعه در بین دانشجویان این دانشگاه در حد نسبتاً مطلوب گزارش شده است به نظر می‌رسد دانشجویان به اندازه کافی با امکانات و شرایط یادگیری و مهارت‌های مطالعه آشنایی ندارند، لذا توصیه می‌شود که جهت بالا بردن مهارت‌های مطالعه در دانشجویان جدید الورود به هر دانشگاهی کارگاه‌های آموزشی در برنامه ریزی درسی آنها گنجانده شود به طوری که هنگام ورود به دانشگاه با این مهارت‌ها آشنا شوند که می‌تواند در پیشرفت تحصیلی و بالا بردن انگیزه تحصیلی آنان مؤثر باشد.

کلید واژگان :

عادت‌های مطالعه، دانشجویان، یادگیری، پیشرفت تحصیلی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک