چکیده :

هدف از پژوهش حاضر به بررسی رابطه سبک های رهبری و سبک فکری با خلاقیت معلمان دوره ابتدایی شهرستان دلفان می باشد . تحقیق حاضر ، بر اساس ماهیت و روش و روش یک تحقیق توصیفی – همبستگی و از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است . جامعه این تحقیق را کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان دلفان که در سال 97-96مشغول به خدمت بوده اند را تشکیل داده است . بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی مورگان ، تعداد150 نفر از معلمان دوره ابتدایی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. روش نمونه گیری نیز به صورت تصادفی طبقه ای بود که 75 نفر از معلمان مرد و75 نفر از معلمان زن به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند در پژوهش حاضر از سه پرسشنامه استاندارد سبک رهبري بارنز و متزکاس ( 1996 ) که دارای تعداد گویه ها: ۳۵ هدف آن ارزیابی سبک رهبری (رابطه مداری و وظیفه مداری و زیر مقیاس های آن بعد انسانگرایی – بعد وظیفه گرایی و پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس شامل پرسشنامه‌ای حاوی ۶۰ سؤال است. در این پرسشنامه هر سؤال مشتمل بر سه گزینه یا پاسخ می‌باشد و پرسشنامة سبك تفكر استنبرگ 65 سوالی ، این پرسشنامه توسط دکتر رابرت جی استرنبرگ در سال 1991 تهیه شده است. سبک تفکر به شناخت، بازآرائی یا تغییر شناختی اطلاعات بدست آمده از محیط و نمادهای ذخیره شده در حافظه دراز مدت افراد بالاخص وقتی تفکر هدایت شده یا جهت دار است و حل مسئله و خلق ایده های نو را مد نظر دارد، میباشد .یافته های پژوهش نشان می دهد که ضریب همبستگی پیرسون برای رابطه بین سبک رهبری و سبک فکری با خلاقیت معلمان دوره ابتدایی در شهر نوراباد 395/0 برآورد گردیده است. با توجه به ملاک ها، می توان گفت که بین سبک رهبری و سبک فکری با خلاقیت معلمان دوره ابتدایی در شهر نوراباد رابطه همبستگی متوسطی وجود دارد که با توجه به سطح معناداری که برابر 001/0 برآورد گردیده است، این میزان همبستگی در سطح اطمینان 99/0 از لحاظ آماری معنادار قلمداد می گردد. با توجه به ضریب همبستگی برآورد شده، می توان گفت که سطوح بالای سبک رهبری و سبک فکری با خلاقیت معلمان دوره ابتدایی شهر نورآباد همراه بوده است .

کلید واژگان :

سبک های رهبری ، سبک فکری ، خلاقیت معلمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک