هدف از انجام این پژوهش، شناسایی رابطه بین تعهد سازمانی و بهرهوری سازمانی معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان دلفان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را معلمان دوره ابتدایی اداری آموزش و پرورش شهرستان دلفان تشکیل داده بود که تعداد 210 نفر گزارش شده بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 101 نفر مرد و 35 زن به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش تعهد سازماني از پرسشنامه تعهد سازماني آلن و مایر (1990) استفاده شد و بهره وري نيروي انساني با استفاده از پرسشنامه بهره وري نيروي انساني بر اساس مدل هرسی و بلانچارد (1997) مورد سنجش قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، فراوانی تجمعی، نمودارهای ستونی) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد خرم آباد تایید گردید و برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقادیر آن برای تعهد سازمانی و بهرهوری سازمانی به ترتیب 86/0 و 79/0 بود. یافته های تحقیق نشان می دهند که بین متغیر تعهد عاطفی و بهرهوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین متغیر تعهد مستمر و بهرهوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و نیز بین متغیر تعهد هنجاری و بهرهوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر این است که تعهد مستمر 23/0 درصد تعهد سازمانی را تبیین می کند.
کلید واژگان :تعهد سازماتی، بهرهوری سازمانی، معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک