چکیده :

مديريت مناسب ارتباط با ارباب رجوع (مشتريان) در سازمانها از اهميت خاصي برخوردار اسـت. در رونـدهاي سـازماني جديـد، بـه دسـت آوردن رضايت ارباب رجوع جايگاهي حياتي در اهداف سازمانها دارد و سازمانها براي رسيدن به اهداف خود، راهي جز ايجاد ارتبـاط مناسـب بـا ارباب رجوعان خود از طريق اجراي مناسب پروژه هاي مديريت ارتباط با مشتريان ندارند. تحقيقات نشان ميدهد، درصد بسيار بالايي از اين پروژهها با عدم موفقيت روبرو ميشوند كه عوامل مختلفي بر اين عدم موفقيتها اثرگذار ميباشد. هدف اصلي اين پژوهش تعيـين عوامـل اساسـي اسـت كـه باعث عدم موفقيت مديريت ارتباط با مشتريان در سازمان ها ميباشد. روش بررسي: در اين پژوهش از روش توصيفي و در بخش پيمايشي آن از پرسشنامهو مصاحبه با مديران، مشـاوران و كارشناسـان ايـن سـامانه (40 نفر)، بهرهگيري شده است. همچنين به كمك روش ناپارامتريك و تجزيه و تحليلهاي آماري با استفاده از نـرم افـزار SPSS و از طريـق آزمـون تـي استيودنت (student T)، صحت اثرگذاري فاكتورها مورد تاييد قرار گرفت. روايي پرسشنامه با نظر اسـاتيد و صـاحبنظـران مـديريت تأييـد شـد و پايايي آن نيز به كمك 81 Cronbach’s alpha درصد به دست آمد. اين تحقيق، سامانه مديريت نظـارت و ارتباطـات مردمـي وزارت بهداشـت در سال 1389 خورشيدي را به عنوان يكي از جامعترين پروژههاي مديريت ارتباط با ارباب رجوع در نظام سلامت در سـتاد وزارت بهداشـت، درمـان و آموزش پزشكي مورد بررسي قرار داده است. يافتهها: بر اساس نتايج بدست آمده مشخص شد كه فاكتورهاي فرايندهاي سازماني با آماره 9/067، تكنولوژي و فناوري بـا آمـاره 8/122، فرهنـگ سازماني با آماره 13/259، مديريتي با آماره 8/658 و هزينهاي با آماره 7/964 از آزمون تـي اسـتيودنت بـا سـطح خطـاي 0/05بـه عنـوان فـاكتورهـاي اساسي بر عدم موفقيت اجراي اين پروژه ها در نظام سلامت، موثرميباشند. نتيجهگيري: هر چند فاكتورهاي مختلفي ميتواند بر عدم موفقيت پروژه هاي مديريت ارتباط با ارباب رجوع در نظـام سـلامت اثرگـذار باشـد، امـا فاكتورهاي پنجگانه تعيين شده به عنوان فاكتورهاي اساسي تاثرگذار بر عدم موفقيت اين پروژه ها در نظام سلامت معرفي ميشوند.

کلید واژگان :

مديريت؛ ارتباط؛ رضايت؛ نظام هاي مراقبت سلامت.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک