چکیده :

هدف از پژوهش حاضر رابطه درک حمایت سازمانی، درگیری شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی استان همدان می باشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان همدان به تعداد 763 نفر می باشد. از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای با تخصیص متناسب استفاده گردید و نهایتا 350 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران(1990)، پرسشنامه درگیری شغلی کانونگو(1982) و پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران(1986) استفاده گردید. روایی پرسشنامه های مذکور توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی بدست آمد و پایایی آن ها نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب (78/0=α)، (82/=α)، (87/0 =α)، تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد ....) و آمار استنباطی(k-s، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه و رگرسیون) استفاده گردید. نتایج نشان داد که میانگین درگیری شغلی(55/3 ) بیشتر از رفتار شهروندی(36/3) و درک حمایت سازمانی(68/2) می باشد. بین درک حمایت سازمانی و درگیری شغلی ارتباط معنی داری وجود دارد(p<0/05). بین درک حمایت سازمانی و رفتار شهروندی و ابعاد(نوع دوستی، فضیلت مدنی، جوانمردی) ارتباط معنی داری وجود دارد(p<0/05). و بین درگیری شغلی و رفتار شهروندی و ابعاد(وظیفه شناسی و ادب و نزاکت) ارتباط معنی داری وجود دارد(p<0/05). نتیجه گیری می شود مسئولین آموزش و پروش در حوزه ورزش و تربیت بدنی جهت ارتقاء متغیرهای درک حمایت سازمانی، درگیری شغلی و رفتار شهروندی سازمانی در معلمین تربیت بدنی کوشش نمایند.

کلید واژگان :

درک حمایت سازمانی، درگیری شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، معلمین تربیت بدنی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک