چکیده :

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رفتارهای استنادی دانشجویان به تحليل استنادی مآخذ پایان‏ نامه‏های کارشناسی ارشد موجود در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات طی سال‏های 1379 تا 1388 مي پردازد. روش پژوهش: روش انجام پژوهش تحليل استنادي است كه جزء شناخته شده ترين روش ها در مطالعات كتابسنجي به حساب مي آيد. آمار تحليلي به کار رفته در اين پژوهش قانون برادفورد مي باشد. جامعه پژوهش شامل 27460 منبع مورد استناد در352 پايان نامه کارشناسي ارشد، در پنج گروه رشته تحصيلي (علوم اجتماعي، زبان و ادبيات فارسي، روانشناسي و علوم تربيتي، الهيات و معارف اسلامي و هنر و معماري) می باشد. یافته ها : یافته ها نشان می‏دهد که از مجموع 27460 منبع مورد استفاده، کتاب‏های فارسی با 96.62 درصد بالاترین، و پایان‏ نامه‏های انگلیسی با 0.07 درصد کمترین استناد را داشته اند. هر پایان‏ نامه به طور میانگین به 78.01 منبع استناد کرده است. توزیع زبانی نشان می‏ دهد که زبان فارسی با 85.82 درصد زبان غالب است. پوشش زمانی مربوط به سال های 1375-1378 با 36.49 درصد از کل استنادها می باشد و کتاب های فارسی با 49.11،و پایان نامه های انگلیسی با 0.5 بیشترین و کمترین میزان اثرگذاری را داشته اند، همچنین پراستنادترین منابع، مجلات و کتاب ها تعیین شدند و نیز مشخص شد میزان استناد به منابع روزآمد در سال 1386 برابر 2 منبع و در سال های1381و1380 برابر 0.6 می باشد. نتیجه¬گیری: مجلات از قانون برادفورد تبعيت مي¬كنند و مجلات هسته فارسي شامل نشريه اطلاعات سياسي – اقتصادي و نامه علوم اجتماعي و مجلات هسته لاتين شامل Journal of Social & Humanities وBritish journal of education psychology است. پربسامدترين كتاب فارسي مراحل اساسي انديشه در جامعه¬شناسي و مباني جامعه¬شناسي مي¬باشد و همچنين از بين كل استنادات صورت گرفته 79.23 درصد به كتاب فارسي و لاتين ، 13.58 درصد به نشريات و3.86 درصد به پايان¬نامه¬ها تعلق گرفته است كه فرضيات آزمون را مورد پذيرش قرار مي¬دهد. در همه پایان¬نامه¬ها بيشترين استناد به دلیل سهولت دسترسی و استفاده آسان مربوط به کتاب است و به دلیل ضعف دانشجویان در فهم زبان-های غیرفارسی زبان فارسی زبان غالب است.

کلید واژگان :

تحلیل استنادی، پایان‏نامه‏های کارشناسی ارشد، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک