چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير متغيرهاي عزت نفس، نفوذ اجتماعي و رضايت از زندگي بر تمايل به خريد تفنني (بدون برنامه) است. با استفاده از متغيرهاي رضايت فرد از زندگي، بعد اطلاعاتي و هنجاري نفوذ اجتماعي و بعد خود دوستي و شايسته دانستن خود در شاخص عزت نفس به عنوان متغيرهاي مستقل و بعد شناختي و عاطفي تمايل به خريد تفنني به عنوان متغير وابسته مدل تحقيق شكل گرفته است. روش تحقيق حاضر، از نظر هدف كاربردي بوده و بر حسب روش تحقيقي همبستگي است كه با به كارگيري ابزار پرسشنامه و روش پيمايشي داده هاي مورد نياز جمع آوري شده است. جامعه آماري اين پژوهش، خريداران مراكز خريد در شهر تهران ميباشد، براي تعيين مراكز خريد از روش نمونه گيري به روش خوشهاي استفاده گرديد. در نهايت با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي، تعداد 398 نمونه قابل قبول جمع آوري گرديد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از روشهاي آماري و آزمونهاي ناپارامتريك انجام شده و جهت تعيين ارتباط و محاسبه همبستگي از آزمونهاي همبستگي اسپيرمن و كندال استفاده شده است. نتايج حاصل از انجام پژوهش در نمونه مورد بررسي نشان ميدهد كه رابطه معكوس رضايت از زندگي با بعد شناختي تمايل به خريد تفنني به تاييد نرسيده و عدم وجود رابطه بين رضايت از زندگي با بعد عاطفي تمايل به خريد تفنني به تاييد رسيده است، بعد هنجاري نفوذ اجتماعي با بعد عاطفي تمايل به خريد تفنني نيز رابطه مستقيمي نشان نميدهد، در حالي كه بر اساس نتايج حاصل از نمونه مورد بررسي تحقيق، ارتباط معكوس بين بعد اطلاعاتي نفوذ اجتماعي با بعد شناختي تمايل به خريد تفنني به دست آمد؛ همچنين رابطه معكوس بين بعد خود دوستي و بعد شايسته دانستن خود از شاخص عزت نفس با بعد عاطفي تمايل به خريد تفنني تاييد نشده در حالي كه عدم وجود ارتباط بين ابعاد عزت نفس و بعد شناختي تمايل به خريد تفنني مورد تاييد قرار گرفته است.

کلید واژگان :

تمايل به خريد تفنني، عزت نفس، نفوذ اجتماعي، رضايت از زندگي



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک