چکیده :

مقدمه: امروزه عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی و عوامل موثر بر رشد آن در نظام آموزش عالی، از اهمیت فزاینده ای برخوردار است. هدف اصلی پژوهش حاضر، ناظر بر تعیین تاثیر آموزش مهارت های دیالوژیکی به اعضای هیئت علمی بر عملکرد تدریس اثربخش آنها بوده است. روشها: پژوهش حاضر با روش نیمه تجربی از نوع دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون، انجام گردید. نمونه آماری مشتمل بر 43 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان بود که به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت مداخله متغیر مستقل قرار گرفتند و شیوه های استفاده از مهارتهای دیالوژیکی در فرایند تدریس و یادگیری به آنها آموزش داده شد و مداخله متغیر مستقل بر گروه کنترل اعمال نشد. جهت تعیین میزان کاربست مولفه های تدریس اثربخش توسط اعضای هیات علمی، از پرسشنامه محقق ساخته تدریس اثربخش در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون و با استفاده از خودارزیابی استادان، استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آمار در دو سطح توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمونT مستقل و زوجی) انجام شد. نتایج: در مرحله پیش آزمون و قبل مداخله، میانگین نمره کلی عملکرد تدریس اثربخش استادان گروه کنترل با (51/10 ±26/100) و گروه آزمایش با (78/11 ±84/96) از مجموع 120 نمره، تفاوت آماری معناداری (05/0P>) با یکدیگر نداشتند. اما بعد از مداخله و آموزش مهارتهای دیالوژیکی به استادان، ارتقای میانگین نمرات تدریس اثربخش استادان در گروه آزمایش(با11/14 ±77/107) نسبت به گروه کنترل(28/14 ±66/95)، معنادار (05/0P<) بود. نتیجه گیری: بر مبنای یافته های پژوهش حاضر، استفاده از مهارتهای دیالوژیکی در فرایند تدریس و یادگیری، می تواند به اعضای هیات علمی در اجرای مطلوب هریک از مولفه های تدریس اثربخش، کمک نماید و زمینه ای در جهت اثربخشی تدریس آنها فراهم نماید، بر همین اساس استفاده مطلوبِ استادان از مهارتهای دیالوژیکی در فرایند تدریس، توصیه می شود.

کلید واژگان :

تدریس اثربخش، اعضای هیات علمی، دیالوگ، مهارتهای دیالوژیکی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک