چکیده :

صنعت گردشگري امروزه به عنوان يكي از اصلی¬ترين اركان اقتصادي و خدماتي جهان تبديل شده است. به نحوی كه بسياري از كارشناسان توسعه از اين صنعت به عنوان محور توسعه پايدار ياد مي¬كنند. به دليل نقش انكار¬ناپذيرگردشگري در روند رشد توسعه كشور، مديران صنعت گردشگري همواره با چالش جذب گردشگر و جلب رضايت¬مندي و وفاداري او مواجه هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر خلق ارزش مشترک و شناسایی تاثیر آن بر وفاداری گردشگران خارجی شهر دامغان بوده است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و در زمره تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار می¬گیرد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه گردشگران خارجی می-باشد که در بازه زمانی فرودین تا دی ماه 1397 از شهر دامغان بازدید کرده¬اند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران برای جامعه 247 نفری تحقیق معادل 150 به دست آمد. روش نمونه¬‌گیری در این پژوهش نمونه¬‌گیری غیر احتمالی در دسترس می¬باشد. داده¬های تحقیق با استفاده از پرسشنامه تلفیق شده از مطالعات مرز و همکاران (2018) و باسر و همکاران( 2018) در قالب مقیاس لیکرت جمع آوری شده است. در این تحقیق به منظور بررسی اعتبار ابزار پژوهش از روش روایی منطقی از نوع ظاهری و پایایی آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه ‌و تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم افزار spssو مدلسازی معادلات ساختاری با رویکر حداقل مربعات جزیی توسط نرم افزار اسمارت پی¬ال-اس صورت گرفت. یافته ها نشان می دهد متغیر منابع در اختیار گردشگران و انگیزه های گردشگران بر خلق مشترک ارزش تأثیر مثبت و معناداری داشته اند. همچنین خلق مشترک ارزش نیز تاثیر مثبت و معناداری بر وفاداری گردشگران داشته است.

کلید واژگان :

خلق مشترک ارزش، وفاداری، انگیزه گردشگران، منابع در اختیار گردشگران، شهر دامغان.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک