هدف از اجرای این پژوهش، طراحی مقیاس سنجش چابکی سازمانی برای سازمانهای عمومی است. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان خوزستان میباشد. برای طراحی مقیاس، در ابتدا با بهره گیری از ادبیات و پیشینه پژوهشهای قبلی و با الهام از مدل مؤسسه ایتیکرنی، شش عامل با 25 گویه طراحی گردید. این عاملها عبارتند از: رهبری سازمانی، تغییر سازمانی، دولت الکترونیک، مدیریت عملکرد، خدمات به اربابرجوع و فرهنگ سازمانی. پرسشنامه طراحی شده در اختیار خبرگان آشنا به مبحث چابکی سازمانی قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده از طریق تحلیل واریانس یک طرفه (آنووا) تحلیل و 7 گویه از 25 گویه اولیه حذف گردید. در مرحله بعد، پرسشنامه 18 گویهای در بین نمونه آماری به تعداد 180 نفر که به روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس فرمول نمونهگیری از جامعه محدود انتخاب شدند، توزیع گردید. جهت شناسایی عاملهای نهایی، دادههای این مرحله، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت 4 عامل شناسایی شد که عبارتند از: مدیریت عملکرد، فرهنگ سازمانی ارباب رجوع محور، تغییر سازمانی مبتنی نوآوری و رهبری سازمانی. همه گویهها بدلیل نداشتن بار عاملی بر روی بیش از یک عامل در عوامل چهارگانه دستهبندی شدند و مقیاس نهایی تدوین گردید.
کلید واژگان :چابکی سازمانی سازمان عمومی طراحی مقیاس سازمان امور مالیاتی
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک