چکیده :

هدف از اجرای این پژوهش، طراحی مقیاس سنجش چابکی سازمانی برای سازمانهای عمومی است. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان خوزستان می­باشد. برای طراحی مقیاس، در ابتدا با بهره گیری از ادبیات و پیشینه پژوهشهای قبلی و با الهام از مدل مؤسسه ای­تی­کرنی، شش عامل با 25 گویه طراحی گردید. این عامل­ها عبارتند از: رهبری سازمانی، تغییر سازمانی، دولت الکترونیک، مدیریت عملکرد، خدمات به ارباب­رجوع و فرهنگ سازمانی. پرسشنامه طراحی شده در اختیار خبرگان آشنا به مبحث چابکی سازمانی قرار گرفت. داده­های جمع­آوری شده از طریق تحلیل واریانس یک طرفه (آنووا) تحلیل و 7 گویه از 25 گویه اولیه حذف گردید. در مرحله بعد، پرسشنامه 18 گویه­ای در بین نمونه آماری به تعداد 180 نفر که به روش نمونه­گیری تصادفی و بر اساس فرمول نمونه­گیری از جامعه محدود انتخاب شدند، توزیع گردید. جهت شناسایی عامل­های نهایی، داده­های این مرحله، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت 4 عامل شناسایی شد که عبارتند از: مدیریت عملکرد، فرهنگ سازمانی ارباب رجوع محور، تغییر سازمانی مبتنی نوآوری و رهبری سازمانی. همه گویه­ها بدلیل نداشتن بار عاملی بر روی بیش از یک عامل در عوامل چهارگانه دسته­بندی شدند و مقیاس نهایی تدوین گردید.

کلید واژگان :

چابکی سازمانی سازمان عمومی طراحی مقیاس سازمان امور مالیاتی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک