حضور طلاب در فضای مجازی پدیدهای است که در سالیان اخیر به دلیل گسترش ابزارگونه این فضا افزایش یافته است. با شیوع ویروس کرونا استفاده از این ابزار و تأثیر آن در زندگی اجتماعی حضور مردم و طلاب رشد چشمگیری در این فضا داشته است. اگرچه استفاده و بهرهگیری حداکثری از فضای مجازی، یک اصل و ضرورت انکارناپذیر است؛ اما دغدغه حاکمیت نسبت به چگونگی حضور مردم در این فضا به دلیل رشد اخبار منفی، فیک و شایعات و ضعف سواد رسانهای عموم مردم در مواجهه با این دادهها و توانمندی پایین آنها در انتخاب و تحلیل اطلاعات به ویژه در هنگام وقوع بحرانهایی مانند کرونا، دغدغهای به حق و درست است. یکی از راههای مؤثر و قوی برای کاهش این نگرانی و تبدیل چالشها و تهدیدها به فرصت، استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی و طلبه در شبکههای اجتماعی است. برای استفاده بهینه از این ظرفیت، لازم است در گام اول، شناخت صحیحی از توانمندی و فعالیتها به دست آید . براین اساس، مسئله اصلی این مقاله گونه شناسی فعالیتهای بانوان طلبه در شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایام شیوع ویروس کروناست و به دنبال پاسخ به این سؤال است که بانوان طلبه، برای افزایش سواد رسانهای مخاطبین خود در این ایام چه اقداماتی انجام دادند. در این مقاله با استفاده از گلوله برفی 110 صفحه طلبه خواهر شناسایی شده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، این نتیجه به دست آمد که فعالیتهایشان در این دوران در 3 گونه 1 )ترویج سبک زندگی؛ 2 )معرفت افزایی دینی؛ 3 )فعالیتهای جهادی کرونایی خانگی، قابل دستهبندی خواهد بود.
کلید واژگان :بانوان، طلبه، سوادرسانهای، کرونا، شبکه اجتماعی اینستاگرام
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک