چکیده :

با توجه به اهميت و نقش آموزش در توسعه كار و كارآفريني، تعداد دانشگاه های ارائه دهنده دوره های کارآفرینی در جهان فقط طی دوره 25 ساله 1970 تا 1995 به بیش از 400 دانشگاه افزایش یافته است ، هدف از اجراي تحقيق حاضر، مطالعه ای تطبيقي در مورد مهمترين دوره‌هاي آموزشي مرتبط با كار و كارآفريني در دانشگاههاي مهم دنيا و معرفي دوره‌هاي آموزشي مناسب مرتبط با كار و كارآفريني در ايران مي باشد. جامعه آماری شامل 223 دانشگاه از کشورهای مختلف دنيا مستند به مقاله رابینسون و هِینس از دانشگاه بایور، و نمونه آماری شامل 29 مورد از دانشگاههای مهم بوده اند. داده های مورد نیاز از طریق ابزارهای اسنادومدارک و نیز مصاحبه جمع آوری، و با استفاده از شیوه مطالعات تطبیقی به استخراج عناوين درسي مرتبط در دانشگاههاي مذكور اقدام و شباهتها و تفاوتهای آنها در 22 و 28 شاخص مقايسه اي تبيين شدند. آنگاه دوره هاي مذكور با استفاده از نظرات خبرگان در سه طبقه شامل گروه دروس مشترک، گروه دروس اختصاصی كارآفريني شركتي(مستقل) با 25 عنوان، كارآفريني درون‌سازماني با 17 عنوان، كارآفريني سازماني با 10 عنوان، و گروه دروس مکمل تقسيم بندي شدند. در پايان اشاره شده است که با استفاده از نتایج این تحقیق مدیران و مسئولان می توانند الگوهایی بومی، با توجه به ظرفیت های محیطی به همراه نگاهی جهانی را طراحی نموده، عناوین مناسب درسی را به اقتضاء محیطی که قرار است کارآفرینان از فرصت ها استفاده یا آنها را خلق کنند، پیشنهاد دهند.

کلید واژگان :

مطالعه تطبيقي، آموزش، کار، كارآفريني، دانشگاه، الگو، ايران.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک