چکیده :

هدف از این پژوهش، بررسی وجود یا عدم وجود ارتباط بین فرهنگ سازمانی با خلاقیت معلمان تربیت بدنی در آموزش و پرورش شهرستان بابل بود. جامعه آماری این پژوهش تعداد 193 نفر شامل کلیه معلمان تربیت بدنی آموزشگاههای بابل بود که تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. ابزار اندازه گیری شامل سه پرسشنامه ویژگیهای فردی، ارزیابی فرهنگ سازمانی و خلاقیت رندسیپ بود. توصیف آماری فرهنگ سازمانی نشان داد که میانگین نمره فرهنگ سازمانی بود و نشان میدهد که در حد مطلوبی قرار /4 فرهنگ سازمانی موجود در سطحی متوسط قرار دارد. میزان خلاقیت معلمان تربیت بدنی نیز با میانگین 108 همبستگی مثبت و r) =0/ و 63 p 0/ نداشت. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که بین فرهنگ سازمانی با میزان خلاقیت ( 001 قدرت ،t)=1/ معنیداری وجود داشت. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که زیرمجموعه های همسویی اهداف فردی و گروهی ( 03 / و 25 و دارای رابطه خطی با متغیر معیار بوده و واجد شرایط t) = -0/ و 35 p 0/ و هماهنگی با تغییر ( 001 t) =0/ و 27 p 0/ فرهنگ سازمانی ( 001 پی شبینی خلاقیت هستند. با توجه به یافته های تحقیق چنین استنباط می شود که سازمانها می توانند با توافق بر سر ارزش ها و باورهای موجود در سازمان، تطابق با تغییر، توجه به افراد، هماهنگی در کار و همسو کردن اهداف فردی و سازمانی به افزایش خلاقیت افراد کمك کنند و برنامه ریزان نیز نمی توانند اساس و معیار افزایش خلاقیت افراد را بدون توجه به فرهنگ سازمانی پایه ریزی کنند.

کلید واژگان :

فرهنگ سازمانی، خلاقیت، معلم تربیت بدنی



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک