چکیده :

در جهان كنوني پديده دوزبانگي امري عادي است و يافتن كشوري كه در بين گويشگران آن حداقل دو زبان وجود نداشته باشد تقريبا" امري محال به نظر ميرسد. دوزبانگی پدیده ای است جهانی که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد و عبارت از حالتی است که فرد به زبان دیگری غیر از زبان مادری خود آموزش می بیند. پژوهش حاضر بر آن است تا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مناطق دو زبانه با دانش آموزان تک زبانه استان اصفهان را بررسی و با یکدیگر مقایسه نماید.روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان سه دوره تحصیلی مناطق و نواحی 40 گانه استان اصفهان در سال تحصیلی 91-90 تشکیل می دهند. گروه نمونه شامل 6منطقه مربوط به دانش آموزان دو زبانه و 6منطقه مربوط به دانش آموزان تک زبانه استان می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردیده است.یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه استان اصفهان در کلیه دوره های تحصیلی تفاوت معناداری ندارد. میزان پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان در دوره های ابتدایی تفاوت معناداری دارد ؛ اما در میزان پیشرفت تحصیلی آنان در دوره راهنمایی و متوسطه تفاوت معنادار نمی باشد. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوزبانه و تک زبانه استان اصفهان تفاوت معناداری دارد ولی در میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر تفاوت معنادار نمی باشد.

کلید واژگان :

دوزبانگی، پیشرف تحصیلی، تعلیم و تربیت، نظام آموزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک