چکیده :

علماء و دانشمندان مطالعات مديريت و سازمان ، هر يك بشكلي از اهميت هماهنگي بين سازماني در فرآيندهاي بين سازماني مشترك و مرتبط با ديگر سازمانها سخن رانده اند. اولين بار ارنست الكساندر از واژه هماهنـگي بين سازماني بمنظور تشريح فرآيندهايي كه سازمانها بين همديگر هماهنگي ايجاد ميكنند استفاده كرده است. ضرورت وجودي و توجه به موضوع هماهنگي بين سازماني ، در اثر محدوديت منابع ، پرسنل ، امكانات و ويژگي خاص برخي مسائل نظير چند بعدي بودن آنهاست كه ايجاب ميكند تا سازمانها با هم كار كنند و بين خود هماهنگي ايجاد نمايند زيرا سازمانهاي منفرد نميتوانند اينگونه مسائل بوجود آمده در جوامع را حل كنند. در مقاله حاضر ديدگاهها و نظريات علماء و دانشمندان در مورد هماهنگي بين سازماني و جوانب آن شامل: وابستگي و روابط بين سازماني ، انواع ، رويكردها ، عناصر ، سطوح ، موانع ، تسهيل كنندگان ، الگوهاي ساختاري و مكانيسمهاي هماهنگي بين سازماني مورد بررسي و تشريح قرار گرفته ، و در نهايت ضمن ارائه راهنمايي و توصيه هاي لازم در مورد لزوم در نظر گرفتن همه جوانب مشروحه مربوط ، مدلي بمنظور ايجاد هماهنگي بين سازماني توسعه داده شده است.

کلید واژگان :

هماهنگي ، وابستگي و روابط بين سازماني – الگوهاي ساختاري ، مكانيسمها و مدلهاي هماهنگي بين سازماني.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک