چکیده :

این مقاله در صدد فراهم آوردن زمینه ای برای شناخت کلی مفاهیمی چون مدیریت سود، هموارسازی سود و کیفیت سود می باشد. در این بررسی مشخص گردید که در مورد مدیریت سود دو نگرش وجود دارد. نگرش فرصت طلبانه بودن مدیریت سود و نگرش آگاهی دهنده بودن مدیریت سود. که البته تمرکز محققان بر نگرش اول بیشتر است. مدیریت سود عملی است که منجر به انعکاس بیشتر یا کمتر از واقع سود می¬گردد. این عمل با اهداف و انگیزه های متفاوتی انجام می شود. در رویکرد فرصت طلبانه که مبتنی بر تئوری تضاد منافع است، این عمل در جهت منافع شخصی مدیریت انجام می شود. مدیریت سود دارای الگو های متفاوتی است. شایع ترین آنها هموارسازی سود است که برای ایجاد جریان رشد ثابت سود انجام می شود. سود به عنوان شاخصی برای ارزیابی عملکرد و پیش بینی جریان های نقدی و سود های آتی از منظر استفاده کنندگان صورت های مالی دارای اهمیت چشمگیری است. اما کیفیت آن به واسطه مدیریت سود دچار تزلزل می گردد. از جمله راه هایی که برای کاهش مدیریت سود و در پی آن حفظ کیفیت سود ذکر می شود، حسابرسی و حاکمیت شرکتی است.

کلید واژگان :

مدیریت سود، هموار سازی سود، کیفیت سود، حاکمیت شرکتی و حسابرسی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک