چکیده :

مقدمه: استان مازندران از استان های مهم در تولید و صادرات کیوی در کشور است و در این میان شهرستان های تنکابن و رامسر به عنوان بزرگ ترین مرکز تولید کیوی در استان به شمار می رود. با توجه به اهمیت محصول کیوی از نظر ارزش غذایی، درامدزایی و اشتغال باغداران و نیز صنایع تبدیلی منطقه، بررسی اثرات اقتصادی بازاریابی کیوی در شهرستان تنکابن و رامسر مورد مطالعه قرار گرفت. مواد و روش ها: به همین منظور شاخص های بازاریابی از جمله تعیین حاشیه ها و سهم عوامل بازاریابی، کارایی بازار و ضریب هزینه بازاریابی مورد محاسبه قرار گرفت. و جهت بررسی سهم عوامل تاثیر گذار بر حاشیه بازاریابی مدل مارک آپ مورد برازش قرار گرفت. بدین منظور 67 تولید کننده، 31 عمده فروش، 36 خرده فروش و 10صادر کننده طی سال زراعی 1391 مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها (نتایج): نتايج تحقيق نشان داد كه در شهرستان تنکابن و رامسر عمليات مختلف بازاريابي از قبيل درجه بندي، بسته بندي و حمل و نقل به صورت دستي و سنتي انجام مي گيرد. نتایج مربوط به حاشیه ¬بازاریابی نشان داد که حاشیه بازاریابی به ازای هر کیلوگرم کیوی6191 ریال است که نسبت بالایی بوده و حاشیه خرده فروشی، بیشتر از حاشیه عمده فروشی است. سهم عوامل بازاریابی (تولید کننده، عمده فروش و خرده فروش) از قیمت نهایی مصرف کننده نیز به ترتیب 7/63، 10 و 3/26 درصد محاسبه گردید. ضریب هزینه بازاریابی 44/26 درصد بدست آمد و میزان کارایی محصول 61/147 درصد محاسبه شد که بیانگر وجود ناکارایی بر بازارکیوی در شهرستان تنکابن و رامسر است. نتایج برازش تابع حاشيه بازاريابي براساس الگوي مارك آپ نشان داد كه هزينه هاي بازاريابي و قيمت خرده فروشي بر حاشيه بازاريابي اثر معنی دار آماری داشته است.

کلید واژگان :

بازاریابی، حاشیه بازار، کارایی، کیوی، الگوی مارک-آپ، تنکابن و رامسر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک