چکیده :

هدف: بررسی تطبیقی رابطه مدیریت دانش و نوآوري در سازمان¬ها. روش: این مقاله در دو بخش سازماندهی شده است. در بخش نخست سعی گردیده، تحقیقات تجربی صورت گرفته دهه اخير در زمینه بررسی رابطه مدیریت دانش و نقش احتمالی آن بر نوآوري افراد در سازمان‌ها شناسایی و بیان گردد. در بخش دوم به مقایسه تطبیقی- تجربی پژوهش‌های صورت گرفته پرداخته، شباهت‌ها و تفاوت‌های حاصل از این مقایسه خلاصه و مختصر بیان شده است، تا جمع بندی نتایج به¬سهولت میسر گردد. در پایان نیز با توجه به مستندات ارائه شده در متن مقاله، مواردی به عنوان پیشنهادات به منظور انجام تحقیقات آتی در ارتباط با موضوع مقاله حاضر ارائه گردیده است. یافته‌ها: با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه نوآوري و مديريت دانش و اهميت و تاثير متقابل اين دو موضوع، در این مقاله به شباهت هاي بین خلاقيت و مديريت دانش ، مدیریت دانش و عملكرد سازمانی، فرهنگ سازمانی نوآورانه و مديريت دانش، مديريت دانش و فناوري اطلاعات، مدیریت دانش و رفتارنوآورانه در اكثر پژوهش هاي مرور شده دست يافتيم. مدیران جهت ارتقای مدیریت دانش به عنوان مزیت رقابتی در عرضه رو به رشد و تكاملي قرن 21 می‌بایست نسبت به گسترش، بهبود مهارت‌ها و رفتارهای فردی و سازمانی کارکنان جهت ارتقای فرهنگ سازمان بمنظور ايجاد شرايط مناسب جهت بروز رفتارها، عملكردها و نمودهاي عيني نوآورانه قدم بردارند. بدیهی است هرچه به مقوله ي خلق دانش جديد از طريق نوآوري در سازمان ها كمتر بها داده شود سازمان ها در آينده اي نه چندان دور دچار مشكلات عديده شده در زمينه هاي مختلف علمي و عملياتي شده و از اهداف كلان خود دور و دورتر خواهند شد و اين نتيجه اي جز جاي ماندن از جرگه رقابت در بازار كسب و كار ببار نخواهد آورد.

کلید واژگان :

تطبیقی – مدیریت دانش – نوآوري- سازمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک